Renault gaat internationaal de bureauteams van Omnicoms OMD en Publicis samenvoegen tot een nieuwe unit, of ze nu willen of niet. Het nieuw te vormen bureau wordt geleid door een chief operating officer van Renault, die een 10-koppig team van eigen personeel meebrengt. Dit moet zorgen dat het werk in lijn wordt gebracht, meldt The Drum.
Renault werkt traditioneel samen met Omnicoms OMD voor media en Publicis voor het creatieve deel. Bastien Schupp, Renaults VP voor wereldwijde merkenstrategie en marketing, vertelt The Drum dat het automerk hier niet meer mee tevreden was: ‘Ik wil niet afzonderlijk met én de maker én de media moeten discussiëren. Ik wil een bureau dat content, media, data en de klant rond één tafel brengt.’
Gezamenlijk KPI's
Het bureau, dat nog geen naam heeft, moet deze maand al operationeel zijn. Het wordt opgebouwd uit personeel van de twee concurrerende holdingmaatschappijen. Ze werken onder dezelfde briefing en metrics, hoewel de bureaus welk hun eigen winst- en verliesrekeningen behouden.
Schupp: ‘In het verleden, toen het creatieve en mediabureau niet dezelfde KPI’s hadden, was er altijd een excuus om iets anders te doen. Nu voegen we ze samen en zal een groot deel van de KPI's gezamenlijke doelstellingen zijn.’
Geen kerncompetentie
Aanvankelijk overwoog Renault een geheel eigen in house-bureau te beginnen, maar zag daarvan af. ‘We zijn een traditioneel autobedrijf en het is niet onze kerncompetentie', zegt Schupp. Bovendien denkt hij dat het werven van creatief en marketingtalent, en dat binnenboord houden , beter kan gebeuren vanuit de bureaus.
De nieuwe werkwijze heeft vooralsnog geen invloed op de verhouding van Renault Nederland met de bureaus, laat een woordvoerder weten. ‘De manier waarop wij met onze bureaus OMD en Publicis werken staat niet ter discussie. Verder hebben we geen commentaar op het onderwerp.’