Deze week was Barbara Bijlard, Managing Director DDB Amsterdam / Part of 180 Leadership team, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).
Hier haar 5 bijdragen:
1. Inspiratie door divers en jong talent - We zitten met dit reclame- en marketingclubje in een ‘bubbel’ die hard te doorbreken is
'Niets is leuker dan in aanraking komen met divers talent. We realiseren het ons niet altijd, maar we zitten met dit reclame- en marketingclubje toch wel echt in een ‘bubbel’ die stiekem hard te doorbreken is. En ik geloof er heilig in dat mensen met een diverse achtergrond in afkomst, leeftijd en cultuur goed zijn voor een creatief bureau als dat van ons. Zij bieden zoveel nieuwe inzichten, en komen met ideeën en oplossingen die vaak heel verschillend zijn.
Per dag krijg ik zonder te overdrijven vijf CV’s opgestuurd en als één daarvan een diverse achtergrond heeft is het veel. Daarom proberen wij als bureau actief te zoeken naar mensen met een achtergestelde achtergrond, door middel van bijvoorbeeld een samenwerking met cultureel centrum Oscam in de Bijlmer. Zij hebben ons al meerdere ‘appretences’ aangedragen: talent met een achterstand tot de arbeidsmarkt die een jaar bij ons werken als opstap naar hun volgende baan.
Ook de samenwerking met de Refugee Talent Hub is een groot voorbeeld hiervan. Al jaren hebben we statushouders in dienst, die heel veel toevoegen binnen onze organisatie. Er zijn in Nederland 80.000 statushouders die kunnen en mogen werken, maar toch geen baan kunnen vinden. Dit komt grotendeels doordat ze geen uitgebreid en relevant professioneel netwerk hebben. Daarom hebben we afgelopen maart de Refugee LinkedUp-campagne gelanceerd waarbij we ons netwerk voor statushouders hebben opengesteld. Een mooi voorbeeld van hoe simpel het eigenlijk is om elkaar een beetje te helpen.
Wat bovendien een bron van inspiratie is, zijn jonge mensen die nog aan het begin van hun carrière staan. Ik vind het oprecht leuk en interessant om regelmatig jonge mensen te spreken en te horen wat hen drijft en wat zij verwachten van hun werkende leven, maar ook om te begrijpen hoe wij als werkgever en als branche ons aan kunnen passen aan deze nieuwe generatie. Daarnaast vind ik ook dat de aantrekkelijkheid van de reclame-industrie de afgelopen jaren heeft ingeboet, en dat is zo zonde! Want het is toch echt een fantastisch vak waarbij je ongelofelijk veel verschillende mensen ontmoet en bedrijven van binnen ziet, en creativiteit iets is wat je blijft verrassen.
Om de connectie met de jongere generatie op te zoeken geef ik zo nu en dan gastcolleges, en ben daarnaast ook een eigen initiatief gestart. Eens in de twee weken op donderdagochtend heb ik een uurtje ‘spreekuur’ voor jonge mensen die graag eens een reclamebureau van binnen zouden willen zien en meer willen weten over wat dit prachtige vak inhoudt. Aanmelden kan via barbara.bijlard@ddbamsterdam.nl.'
Anke helpt statushouder Canan aan werk: “Iedereen verdient een eerlijke kans”
2. Inspiratie door meer buiten te zijn - Reekalveren worden door hun moeder in het hoge gras verstopt en zijn onmogelijk te zien voor de grote maaimachines
'Na 22 jaar te hebben gewoond in Amsterdam ben ik vorig jaar met mijn kinderen naar de Utrechtse Heuvelrug verhuisd. Buiten het feit dat meer leefruimte fijn is, vind ik het wonen in de natuur ook echt de perfecte tegenhanger van het hectische werkende leven in Amsterdam. En tijdens een rondje rennen door de Kaapse bossen of welke aanraking met de natuur dan ook, komen de ideeën en oplossingen vanzelf. Dus als je dan de vraag krijgt wat inspireert mij als mens, dan kan ik buiten zijn in de natuur niet overslaan.
Een van de hoogtepunten die ik eerder dit jaar heb mee mogen maken was een ochtend mee met een aantal beschermers van de reestand in het Weteringgebied in Utrecht. Om vijf uur ‘s ochtends ging de wekker en begaven we ons naar een aantal grote graslanden die we vervolgens met (infrarood)drones hebben gescand op reekalveren, een aantal uur voordat deze graslanden gemaaid zouden worden. Reekalveren worden door hun moeder in het hoge gras verstopt en zijn onmogelijk te zien voor de grote maaimachines. Middels infrarood drones konden we er meerdere traceren en in het naastgelegen bos in veiligheid brengen, voordat er gemaaid werd. Ongelofelijk gaaf om zo’n mooi klein beestje van dichtbij te zien en in veiligheid te brengen.
En als ik echt even rust in mijn hoofd nodig heb, dan is er geen betere plek voor mij dan Schotland. Zeker het noorden/de Highlands zijn magisch. Geen bereik, wind, regen, mist, natte voeten, het hoort er allemaal bij. Eindeloos lopen en ondertussen voel je alle spanning uit je lijf verdwijnen. Voor mij echt meditatief. En als je dan boven aan die top staat, dan voel je je zo goed dat je bijna naar beneden wilt rennen (bij wijze van spreken dan hè).
Ook heb ik een wat morbide hobby die eveneens met de natuur te maken heeft: taxidermie (het prepareren of opzetten van dieren). Ik heb al meerdere cursussen gevolgd en vind het fascinerend om de anatomie van dieren zo van dichtbij te kunnen bestuderen. Ik heb me wel echt enorm verkeken op hoe moeilijk (en vies!) het is en hoeveel tijd erin gaat zitten. Ik kijk dan ook met veel bewondering naar de kunstwerken van (oud-reclamemannen) Darwin, Sinke & van Tongeren maken. Het is niet voor te stellen hoeveel uren minutieus handwerk in hun creaties gaan zitten, echt prachtig.
Mocht je geïnteresseerd zijn om ook eens iets in die hoek te proberen, dan kan ik Bos en Fauna in Arnhem van harte aanbevelen.'
3. Inspiratie door andere vrouwen - Ik wéét dat je je carrière als alleenstaande moeder niet automatisch aan de kant moet zetten
'Ik heb het geluk gehad dat ik gedurende mijn werkende leven altijd mensen om me heen heb gehad die tijd en energie in mij wilden investeren. Veelal waren dit mannen, zoals bijvoorbeeld Sander Volten en Sicco Beerda, maar zeker in het accountvak en aan klantzijde zijn de ambitieuze vrouwen niet ondervertegenwoordigd. Hoe verder ik in mijn loopbaan kom, hoe meer ik merk dat het waardevol is om mijn ‘struggles’ en uitdagingen met andere vrouwen te delen, en te horen hoe zij hun leven inrichten en (zakelijke) uitdagingen te lijf gaan.
Als jonge studente was ik al gebiologeerd door Sheryl Sandberg (voormalig COO bij Meta, red.). Haar boek ‘Lean in’ was in 2013 echt een eyeopener voor mij. Ze geeft aan hoe belangrijk het is om je je als vrouw niet gelijk aan te passen en op voorhand al te denken dat je je moet schikken in je 'rol' ten opzichte van, toch vaak, de man. Hiermee doe je jezelf tekort en mocht een situatie niet passen/haalbaar zijn in jouw leven dan is er nog altijd een weg terug.
Als alleenstaande moeder weet ik als geen ander dat het leven soms niet loopt zoals je gedacht had, maar dat hoeft niet automatisch te betekenen dat je je carrière en toekomstdromen aan de kant moet zetten. Natuurlijk is het niet altijd makkelijk, maar met een goed vangnet, een flinke dosis energie en plankracht kom je als vrouw alleen echt een heel eind. Financiële zelfredzaamheid is daarbij wel essentieel, daarom vind ik het initiatief van mijn oud Rabo-klant Marianne Bruijn ook zo goed. Zij is het platform The Female Fix gestart, dat als doel heeft de gender inequality te verkleinen en vrouwen (financieel) in hun kracht te zetten.
Een initiatief waar ik sinds kort aan verbonden ben en heel inspirerend vind op het vlak van ‘female empowerment’ is de Board of Believers Breakfast, georganiseerd door Nancy Poleon van BrandedU (zie foto 1 rechts). Zij heeft een groep succesvolle zakenmensen (voornamelijk vrouwen, maar zeker ook een paar mannen) samengebracht, die tot doel hebben vrouwen zichtbaarder te maken in het zakenleven. Helaas is het nog steeds zo dat vrouwen in hogere posities onder-gerepresenteerd zijn. Het is zelfs zo dat na een aantal jaren van stijging er nu sprake is van een stagnatie van het aantal vrouwen op hogere posities… Om dit topic goed op de kaart te zetten is er vorig jaar ook een campagne uitgerold die veel van jullie vast kennen: Mijn naam is Peter https://youtu.be/suFfgpR_LO8, van collegabureau The Family.
Wat vaak een probleem is (en wat ik ook bij mijzelf herken) is de ‘visibility’ van vrouwen in organisaties, zoals Nancy het mooi verwoordt: 'You can’t be what you can’t see.' Laat dit een aansporing zijn voor alle jonge dames die dit stuk lezen!'
4. Inspiratie door goed werk - Persoonlijk herken ik mij erg in Lies
'Bij DDB Amsterdam kijken wij samen met onze klanten hoe hun merk er op z’n allerbeste dag uitziet. Dat is een optimistische stap in de toekomst, als het ware een ambitieuze ‘north star’, waarbij we - als we deze eenmaal met elkaar gedefinieerd hebben - kijken hoe we hier op een bepaald moment gaan komen. Dit vergt lef en ook de wil om te veranderen. Van deze transitieprocessen word ik nog steeds heel enthousiast en gaat mijn hart als merkenbouwer heel hard kloppen.
Door het recente partnership tussen 180 en DDB hebben we een grote club Nederlandse klanten gekregen en voor veel van hen was het nou net (toeval of niet?) het goede moment om samen te kijken naar de beweging naar de toekomst toe. Neem Centraal Beheer. Voorheen een sympathieke schadeverzekeraar. Maar op zijn beste dag de meest geliefde dienstverlener. Die niet alleen verzekeringen aanbiedt, maar je ook helpt met diensten, zoals je huis te verduurzamen. Met uiteraard de zekerheid die je van Centraal Beheer al kende. Daarom ontwikkelden we een nieuw campagne-platform: Komt Goed. Waardoor we nu ook andere diensten onder de aandacht kunnen brengen.
Wat ik lekker vind aan veel van het werk dat de afgelopen tijd is gemaakt en ik ook terugzie in de bredere markt, is het optimisme dat gelukkig weer terug is (na jaren van ‘hou elkaar vast’ en ‘hou vol’) en dat humor weer de boventoon voert. Dat is toch heerlijk! Ik zeg niet dat elke boodschap met humor moet worden gebracht (dat zou ook niet passen), maar een beetje humor (en zelfspot) maken het leven (en de meeste merken) toch zoveel leuker?
Persoonlijk herken ik mij erg in Lies, het karakter dat voor Kruidvat is ontwikkeld. De rommelige single-mom die op haar eigen manier alle ballen hoog probeert te houden en godzijdank niet elke situatie even serieus neemt. De campagne heeft zich de afgelopen jaren al meer dan bewezen en er mede voor gezorgd dat Kruidvat van een schreeuwerige prijsvechter een echte ‘hartendief’ is geworden. Dan kun je denken: dat is toch al het merk op z’n allerbeste dag? Maar ook met het enorm ambitieuze Kruidvat-team is het gelukt om een nieuwe north star te bepalen en ervoor te zorgen dat Lies meer is dan alleen die leuke dame op TV. De vijf minuten durende zomerfilm die deze zomer is gemaakt is een aaneenschakeling van kleine scènes die social zijn ingezet en zo is Lies de hele zomer aanwezig geweest online, de periode dat veel mensen toch al minder TV kijken. Hebben jullie ‘m gezien?'
5. Inspiratie door de jaren heen - 7 learnings (zoals 'cultuur boven strategie') en 7 boekentips (zoals Dodging Energy Vampires van Christiane Northrup)
'Sinds begin dit jaar ben ik MD van DDB en daarvoor al heel wat jaren in de reclame werkzaam. Eigenlijk heb ik nog nooit iets anders gedaan… vanuit een stage tijdens mijn studie ben ik direct doorgerold naar mijn eerste bureau (FCB) en daar afgestudeerd. Na vijf jaar verder naar het volgende bureau (J. Walter Thompson), daar na elf maanden vertrokken en bij de (toen nog) startup Kingsday begonnen. Dat begin was zo leuk, met z’n allen op zolder op de Herengracht de ene na de andere opdracht binnenhalen en met vier man in mijn Fiat 500 op pad naar klanten. Die tijd was ontzettend leerzaam en als ik er nu op terugdenk heeft het op zoveel manieren de rest van mijn carrière gevormd.
Een paar learnings uit die tijd probeer ik nog steeds tot op de dag van vandaag in de praktijk te brengen. Vandaag dus niet zozeer waar ik inspiratie van krijg, maar een stukje inspiratie dat ik graag met jullie wil delen. Niet dat ik ook maar wil pretenderen het allemaal te weten (integendeel), maar mogelijk heb je er iets aan…
Daar komt-ie:
- Wees je bewust van je energie. Als jij er laag in zit, grote kans dat de rest van de ruimte het overneemt.
- Ondernemerschap = key: pak dingen aan, wacht niet totdat iemand naar jou toe komt. Probeer, test and learn. En begin weer opnieuw.
- Geen nee gehoord? Dan kan het dus nog steeds een JA worden.
- Cultuur boven strategie. Zonder cultuur krijg je de boel niet in beweging, zorg dat je daarin investeert. Maak herinneringen met elkaar, bouw aan tradities.
- Ook al ben je inmiddels een groot bureau, zorg ervoor dat je qua gevoel nooit het kleine bureau loslaat.
- Ga moeilijke conversaties niet uit de weg. Integendeel: zorg dat je de eerste bent om het gesprek te openen, dan sta je al 1-0 voor.
- Als iets niet goed voelt, doe er dan iets aan. Laat het niet versloffen, je gevoel is 99 van de 100 keren juist. Als je er niets aan doet, komt het zeker weer bij je terug (en is het vaak nog vervelender).
Tot slot nog een paar boeken die ik de afgelopen jaren heb gelezen en waar ik zowel persoonlijk als in mijn werk veel aan heb gehad:
- It's Not How Good You Are, It's How Good You Want to Be – Paul Arden
- Grit – Angela Duckworth
- Eckart's Notes – Eckart Wintzen
- The Mindful Guide to Conflict Resolution – Rosalie Puiman
- Dodging Energy Vampires – Christiane Northrup
- Great to Cool – René C.W. Boender
En momenteel op mijn nachtkastje: De man met duizend gezichten van (oud-reclamestrateeg) Lex Noteboom, een absolute aanrader!'
Komende week is het fotografie- en regieduo Maria Bodil (Lieve Maria Eek and Marthe Bodil Vos) - onlangs genomineerd voor de Dutch Creativity Awards met werk voor Glenfiddich X ByBorre en Fitzroy - curator van #RPOTDFAW.