Premium

Ralph Wisbrun: ‘We zijn nooit blijven stilstaan, dát is de grote prestatie’ 

Een van de grote namen uit de bureauwereld neemt afscheid. Een exitgesprek met Ralph Wisbrun.

Ralph Wisbrun

Ralph Wisbrun draagt de leiding over het bureau dat hij 25 jaar geleden begon met Wim Ubachs over aan Anita Lotten. Sinds dinsdag heet het Wunderman Thompson Amsterdam. Wat doet dat hem allemaal? En wat gaat hij zelf doen? 

Alle bijzondere campagnes uit de inboedel van JWT zijn hem lief. The Next Rembrandt, dat in 2016 met een lading prijzen terugkwam uit Cannes, ‘Dat zeg ik’ van Gamma, dat tot het collectieve taalgebruik van Nederland ging behoren.  

Toch is er geen van die campagnes die Ralph Wisbrun er desgevraagd wil of kan uitlichten. Het trotst is hij uiteindelijk op het feit dat het bureau zich in al die jaren  opnieuw heeft weten uit te vinden en aan te passen aan veranderende tijden. Van UbachsWisbrun naar UbachsWisbrun/JWT naar JWT tot J. Walter Thompson Amsterdam en nu dus Wunderman Thompson Amsterdam.

Wisbrun: ‘We hebben een paar flinke dips gehad, maar zijn daar altijd goed uitgekomen. Als je ziet waar we begonnen - zonder internet, in een tijd die op alle fronten veel trager was - en waar we nu staan, dan vind ik dát de grote prestatie. We zijn nooit blijven stilstaan, hebben ons steeds weten te ontwikkelen.’ 

Niet opdringen

Wisbrun draagt na 25 jaar de verantwoordelijkheden over aan Anita Lotten, die al jaren de interne leiding in handen had. Zij neemt de functie managing director in.  

‘Ze heeft het leiderschap dat nu nodig is‘, zegt Wisbrun. 'Haar organisatorisch talent  is hard nodig voor de producties en campagnes met steeds wisselende teams en specialismen. Het Amsterdamse deel vormt een coalitie met Wunderman Thompson Commerce en Emark, en de Belgische poot van het bureau. Anita kan dat als geen ander samenbrengen.’ 

Wat de oprichter en scheidend ceo hierna zelf gaat doen weet hij nog niet. Hij is de komende tijd nog als senior-advisor werkzaam voor het bureau en WPP, maar zal dat vooral op verzoek doen en ook niet al te vaak op de burelen van Wunderman Thompson en WPP te vinden zijn. ‘In deze positie moet je je nooit te veel opdringen.’ 

Bureaujaren afschudden

Wisbrun heeft met zichzelf afgesproken even de tijd te nemen en eerst de bureaujaren van zich af te schudden voordat hij nieuwe stappen gaat zetten. Een erg verrassende keuze zal hij niet maken, tempert hij mogelijke verwachtingen. ‘Ik ga geen camping beginnen. Het zal in de lijn liggen van mijn loopbaan, dus met dit vakgebied te maken hebben.’ 

Wil hij zelf achter het stuur zitten of anderen helpen, via een puur coachende rol bijvoorbeeld?  Aan dat laatste is Wisbrun nog niet toe. ‘Ik wil zelf nog ondernemen, omdat ik wat om handen wil hebben, maar vooral omdat dit zo’n mooie tijd is. Er gebeurt zoveel in dit vak, ik wil dat allemaal nog meemaken, er middenin staan.’ 

Lees morgen een interview op Adformatie met Anita Lotten

 

25 jaar, van UbachsWisbrun tot Wunderman Thompson Amsterdam

 

1997 Wim Ubachs en Ralph Wisbrun richten hun eigen bureau op: Ubachs Wisbrun 

 

2007 Per 1 januari 2007 fuseren Ubachs Wisbrun en PPGH/JWT in een nieuwe onderneming: UbachsWisbrun/JWT. De fusie tussen het succesvolle Ubachs Wisbrun en het worstelende PPGH/JWT verloopt niet soepel.  

 

2009 Een slecht jaar, middenin de crisis. UbachsWisbrun/JWT verliest onder meer het account van Essent. De ironie wil dat dit sinds eind 2006 bij UbachsWisbrun zat nadat  Essent afscheid had genomen PPGH/JWT. Wim Ubachs verlaat het bureau in augustus. Pas in december 2011, na een rechtszaak, worden de banden definitief verbroken. 

 

2011 Bas Korsten stapt uit Nothing, het bureau waarvan hij medeoprichter is en wordt creative director  bij Ubachs Wisbrun/JWT. 

 

2012 UbachsWisbrun/JWT wordt JWT Amsterdam. De structuur wordt vereenvoudigd, er komen drie afdelingen: Think, Do, Make. Het bureau verhuist naar het Hirsch Gebouw op het Leidseplein in Amsterdam. 

 

2015 JWT Amsterdam wijzigt zijn naam in J. Walter Thompson Amsterdam.  Het heeft na een rebranding  veel JWT-kantoorartikelen over, en schenkt die aan Jan Willemsen Theaterprodukties in Amsterdam.  

 

2016 J. Walter Thompson Amsterdam rijgt de successen aaneen, wordt San-bureau van het jaar en in Cannes uitgeroepen tot Innovation Agency of the Year. 

 

2018 WPP brengt al zijn bureaus in Nederland onder in een pand, Rivierstaete aan de Amstel. Einde van dat jaar is er de internationale fusie van J. Walter Thompson met digitaal bureau Wunderman tot Wunderman Thompson. 

 

2019 Creative partner Bas Korsten wordt Global Chief Creative Officer Wunderman Thompson en wordt in Amsterdam opgevolgd door Michael Jansen. 

 

2020 J. Walter Thompson Amsterdam verandert haar naam in Wunderman Thompson Amsterdam. Ralph Wisbrun neemt afscheid als ceo, Anita Lotten volgt hem op.  

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie