Premium

PR-bureau Baas won de pitch van Xiaomi, maar blijkt na 2 weken alweer vervangen

Baas geeft opdracht terug aan Chinees techconcern na 'onoverkomelijke meningsverschillen'.

Xiaomi-store Taiwan

In korte tijd twee persberichten van twee verschillende Nederlandse PR-bureaus met precies dezelfde boodschap: wij gaan voor techmerk Xiaomi de pr en communicatie in de Benelux doen. Je zou denken: daar is wat aan de hand.

Eind mei stuurde het Amsterdamse pr-bureau Baas het nieuws naar de redacties dat het door Xiaomi was geselecteerd na een pitch. ‘Baas heeft als opdracht om te helpen bij het vergroten van de naamsbekendheid van Xiaomi in Benelux'.

Opmars

Dat is geen klein bier, want Xiaomi is niet alleen de op drie na grootste telefoonproducent ter wereld, het heeft als internetbedrijf ook ‘s werelds grootste IoT-netwerk waarop meer dan 235 miljoen apparaten aangesloten zijn, smartphones en laptops nog uitgezonderd.  

Dit is voor ons een mooie, nieuwe uitdaging’, zei Mirjam van Kleef, medeoprichter en directeur van Baas, toen tegen Adformatie. ‘Xiaomi is bezig aan een enorme opmars in de Benelux.’ Jacques Xiang Li, die aan het hoofd staat van de mondiale PR en communicatie van Xiaomi, toonde zich even tevreden. ‘We kunnen de hulp van Baas op het gebied van communicatie én hun kennis van de Benelux-markt goed gebruiken.’

Opnieuw een persbericht

Maar woensdag verscheen er opnieuw een persbericht, gezamenlijk geschreven en ondertekend door het Xiaomi Global PR & Communications-team én door Progress Communications: ‘Graag willen we je laten weten dat Progress Communications sinds maandag 8 juni 2020 alle mediarelaties en PR-activiteiten voor Xiaomi in de Benelux op zich neemt.’

'Xiaomi heeft ons benaderd omdat zij het contract niet rond kregen met Baas', zegt Stella Jansen, directeur van Progress Communications. Dat de beide partijen er niet uit zijn gekomen, is vervelend voor hen, vindt Jansen. 'Ik verwacht, gezien onze ervaring, niet tegen problemen aan te lopen.' 

Progress werkte namelijk eerder voor Xiaomi, toen dit zich met een evenement presenteerde in de Benelux 'Dat was naar alle tevredenheid, met meer dan 100 Benelux-journalisten, influencers en Mi-fans. Desondanks gaf Xiaomi na de pitch aan een nieuwe wind te willen proberen en met Baas te gaan werken en Progress in te schakelen op projectbasis.' 

Geen vertrouwen

Maar die constructie heeft dus niet lang standgehouden. Mirjam van Kleef van PR-bureau Baas schept wat meer duidelijkheid, hoewel ze niet erg scheutig is met informatie. Het bureau is niet aan de kant gezet, maar heeft zelf een keuze gemaakt nog voordat het contract werd getekend. Wij hebben na twee weken besloten de samenwerking met Xiaomi stop te zetten’, stelt Van Kleef.

Dat is een vergaande beslissing gezien de situatie in de markt, beaamt ze. Maar ‘er bleken al na zeer korte tijd onoverkomelijke meningsverschillen te zijn die ons niet het vertrouwen gaven een kwalitatieve samenwerking aan te gaan. Verder wil ik er geen inhoudelijke uitspraken over doen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie