Er loopt momenteel een bureaupitch van Centraal Beheer die zich in de afrondende fase bevindt. Dit betekent dat de verzekeraar annex dienstverlener (onderdeel van de Achmea-groep) na zo'n 35 jaar afscheid neemt van de samenwerking met DDB Amsterdam.
TBWA\Neboko, net als DDB Amsterdam onderdeel van de Omnicom-groep, zou deelnemen aan de pitch. Dat bevestigen doorgaans zeer goed ingevoerde bronnen aan Adformatie. Welke andere bureaus meedingen naar het account, is niet bekend.
DDB Amsterdam zelf zit niet in de pitch, zo laat een woordvoerder van het bureau weten. Zowel Erik van Engelen (interim ceo) als Barbara Bijlard (managing director) onthouden zich van inhoudelijk commentaar. Verder zijn er naar verluidt verkennende gesprekken gevoerd met Dentsu Creative, Joe Public en Alfred, maar deze bureaus zouden hebben bedankt vanwege conflicting accounts waarvoor zij werken.
Het is niet bekend wat de reden van het uitschrijven van de pitch is. De uitslag moet zeer binnenkort bekend worden.
Verlies voor DDB
Voor DDB Amsterdam zal het verlies van een groot account als Centraal Beheer niet als geroepen komen. Sinds de fusie tussen DDB en 180, anderhalf jaar geleden, zag het bureau ook Hema en Riedel vertrekken. Wel wist DDB het Toyota-account na een pitch te behouden en mocht het onder meer VriendenLoterij als nieuwe klant verwelkomen. Ook was DDB bij de meest recente Exprix Awards het meestbekroonde bureau.
Centraal Beheer is een wijdverbreid bekend reclamemerk; 'Even Apeldoorn bellen' is een van 's lands langstlopende campagnes. De campagne zag het licht in 1985, vier jaar later kreeg DDB het merk onder zijn hoede. De meest recente commercial, de 63ste, dateert van mei dit jaar. De grote vraag is of een nieuw bureau het aandurft om het bewezen succesvolle reclameconcept te wijzigen.
Alle prijzen
De campagne, waarin steeds iets misgaat (daarom: even Apeldoorn, waar Centraal Beheer gevestigd is, bellen) wist in de loop der jaren zo ongeveer alle mogelijke reclameprijzen te winnen, van Gouden Loekies en Effies tot aan Cannes Lions'. De likeability van 'Even Apeldoorn bellen' valt dan ook niet te betwisten, toch klinkt er soms ook kritiek. Zo stelde wijlen reclameprofessor Giep Franzen in de jaren '90 dat 'geen mens' wist welk merk er achter de campagne zat. 'Dat is zó stom - het is de grootste, meest voor de hand liggende fout, die het makkelijkst te vermijden is. Maar zo'n merk zit de creativiteit in de weg, zeggen de creatieven dan.'
Centraal Beheer, onderdeel van Achmea, geldt als de grootste verzekeraar van Nederland. Het bedrijf biedt diverse verzekeringsproducten (auto, reis, pech) en financiële diensten aan zowel bedrijven als particulieren.