Overslaan en naar de inhoud gaan

Pitch Centraal Beheer in afrondende fase

DDB Amsterdam, het huidige bureau, doet niet mee aan de pitch. TBWA\Neboko naar verluidt wel.
centraal beheer
De 63ste Centraal Beheer-commercial.
centraal beheer
De 63ste Centraal Beheer-commercial.

Er loopt momenteel een bureaupitch van Centraal Beheer die zich in de afrondende fase bevindt. Dit betekent dat de verzekeraar annex dienstverlener (onderdeel van de Achmea-groep) na zo'n 35 jaar afscheid neemt van de samenwerking met DDB Amsterdam.

related partner content for mobile comes here

TBWA\Neboko, net als DDB Amsterdam onderdeel van de Omnicom-groep, zou deelnemen aan de pitch. Dat bevestigen doorgaans zeer goed ingevoerde bronnen aan Adformatie. Welke andere bureaus meedingen naar het account, is niet bekend.

DDB Amsterdam zelf zit niet in de pitch, zo laat een woordvoerder van het bureau weten. Zowel Erik van Engelen (interim ceo) als Barbara Bijlard (managing director) onthouden zich van inhoudelijk commentaar. Verder zijn er naar verluidt verkennende gesprekken gevoerd met Dentsu Creative, Joe Public en Alfred, maar deze bureaus zouden hebben bedankt vanwege conflicting accounts waarvoor zij werken.

Het is niet bekend wat de reden van het uitschrijven van de pitch is. De uitslag moet zeer binnenkort bekend worden.

Verlies voor DDB

Voor DDB Amsterdam zal het verlies van een groot account als Centraal Beheer niet als geroepen komen. Sinds de fusie tussen DDB en 180, anderhalf jaar geleden, zag het bureau ook Hema en Riedel vertrekken. Wel wist DDB het Toyota-account na een pitch te behouden en mocht het onder meer VriendenLoterij als nieuwe klant verwelkomen. Ook was DDB bij de meest recente Exprix Awards het meestbekroonde bureau.

Centraal Beheer is een wijdverbreid bekend reclamemerk; 'Even Apeldoorn bellen' is een van 's lands langstlopende campagnes. De campagne zag het licht in 1985, vier jaar later kreeg DDB het merk onder zijn hoede. De meest recente commercial, de 63ste, dateert van mei dit jaar. De grote vraag is of een nieuw bureau het aandurft om het bewezen succesvolle reclameconcept te wijzigen.

De meeste recente 'Even Apeldoorn bellen'.

Alle prijzen

De campagne, waarin steeds iets misgaat (daarom: even Apeldoorn, waar Centraal Beheer gevestigd is, bellen) wist in de loop der jaren zo ongeveer alle mogelijke reclameprijzen te winnen, van Gouden Loekies en Effies tot aan Cannes Lions'. De likeability van 'Even Apeldoorn bellen' valt dan ook niet te betwisten, toch klinkt er soms ook kritiek. Zo stelde wijlen reclameprofessor Giep Franzen in de jaren '90 dat 'geen mens' wist welk merk er achter de campagne zat. 'Dat is zó stom - het is de grootste, meest voor de hand liggende fout, die het makkelijkst te vermijden is. Maar zo'n merk zit de creativiteit in de weg, zeggen de creatieven dan.'

Centraal Beheer, onderdeel van Achmea, geldt als de grootste verzekeraar van Nederland. Het bedrijf biedt diverse verzekeringsproducten (auto, reis, pech) en financiële diensten aan zowel bedrijven als particulieren.

Misschien wel de bekendste 'Even Apeldoorn bellen', uit 2001.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in