Full service bureau Loyals in Mijdrecht sluit aan bij de marktconsolidatie via de overname van branchegenoten. Youri Lieberton, de oprichter van Loyals, wil in twee jaar tijd doorgroeien naar 600 medewerkers en 60 miljoen omzet: buy & build.
De overnamestrategie van Loyals is volgens Lieberton minder op het stapelen van bureaus en meer op kwaliteit gericht. ‘Wij kiezen er voor om binnen de groep een aantal merken te bouwen die ieder een kerndiscipline vertegenwoordigen.’ Voorbeelden zijn de recente overnames van videoproductiebedrijf PPCRN en e-commercespecialist Stimmt.
Vaart maken
Dat de groeistrategie door een selectief aankoopbeleid wellicht wat trager gaat, daar is Lieberton niet van overtuigd. Bureaus die toetreden moeten een nieuwe discipline toevoegen. Door dubbelingen te voorkomen denkt hij juist vaart te maken.
Het uiteindelijke doel is dat Loyals ‘niet de grootste maar de beste’ wordt. Daarvoor moeten de beste specialisten uit de markt bij de groep worden ondergebracht. In een arbeidsmarkt die onder hoogspanning staat denkt Lieberton dat te kunnen bereiken door uitsluitend met top-10 spelers te werken. ‘We willen het beste uit de markt bieden.’
Dubbele belangen
De ambitie is niet alleen in woord maar ook in daad een fullservice bureau te zijn. Door de verschillende disciplines als merk in de groep onder te brengen, kunnen klanten volledig bediend worden, zo is de gedachte.
Wat ze bij Loyals volgens hem anders doen is dat de overnamepartijen volledig opgaan in de Loyals Group. Daarmee wordt voorkomen dat de onderdelen nog steeds voor eigen rekening blijven werken wat tot perverse prikkels leidt die niet altijd in belang van de klant zijn. ‘Nul dubbele belangen. Ik kan geen ander bedrijf die dat zo doet.’
Geen politieke organisaties
Partners waar ze in deze eerste fase naar kijken zijn enerzijds development en techniek en aan de andere kant marketing en merkenbouw. SEO/SEA partijen en goede social-clubs worden momenteel tegen het licht gehouden. Eind vorig jaar is een development bureau voor apps overgenomen.
De klanten waar Loyals voor werkt, bevinden zich in het segment tussen de 20 en 250 miljoen omzet. De voorkeur gaat uit naar klanten waarbij je nog ‘met de ondernemer zelf’ aan tafel zit. Dat type past volgens Lieberton bij Loyals. ‘Zo lang het geen politieke organisaties zijn dan kun je snelheid maken. Daar voelen we ons goed bij.’
Een voordeel van werken voor het middenbedrijf is dat je de groeispurt omhoog kunt meemaken. Een voorbeeld is Bergman Clinics waar Loyals alle online uitingen voor verzorgt. De medische verzorgingsketen werd klant toen ze een omzet hadden van twee miljoen. Inmiddels topt Bergmann de half miljard.
Sofindev
Loyals Group zegt zich sterk te gaan profileren op de verticals digitale innovatie, content, marketing en merk. ‘In een sterk consoliderende markt is het eten of gegeten worden. Wij kiezen voor dat eerste en gaan vol gas voor onze ambitie. Met behulp van extern kapitaal van Sofindev kunnen we nu de beste mensen om ons heen verzamelen.’