Reclamebureau Calamity Jane slaat de handen ineen met biermerk Bruut, waarmee 'het grootste reclamecliché allertijden' doorbroken moet worden.
Unstereoyping women in ads, dat is het doel van Calamity Jane, dat zichzelf profileert als 'vrouwenbureau'. Het bureau presenteert nu in samenwerking met bierbrouwer Bruut haar 'eigen speciaalbiertje': een blond voorjaarsbier, met de smaak van granaatappel, gember, peper en een vleugje munt, aldus beide partijen. In ruil voor de positionering van Bruut 'betaalde' de brouwer het bureau met een eigen biertje.
En het gaat hier níet om een mannenproduct, benadrukt Kiona de Vries, medeoprichter van Calamity Jane. 'We willen met ons bier het grootste reclamecliché allertijden doorbreken: dat bier alleen voor mannen is. Calamity Jane-bier moet mensen aan het denken zetten over stereotypen in de reclame. Want dat is onze missie: unstereotyping.'
Uit het mannenhokje
Op het etiket en de bierviltjes van het speciaalbier wordt de consument opgeroepen een foto te delen met de hashtag #letsunstereotypebeer. 'Zo verzamelen we het bewijs dat bierliefhebbers niet altijd in dat klassieke mannenhokje passen. Bovendien is samen een biertje drinken een mooi excuus om over dit onderwerp in gesprek te gaan’, aldus De Vries.
Geerke Catshoek, de andere oprichter van Calamity Jane, voegt toe: 'Natuurlijk is dit biertje ook gewoon goede reclame voor ons als bureau, qua zichtbaarheid. Hopelijk leidt het ertoe dat steeds meer merken inzien dat unstereotyping ook commercieel gezien flink wat kan opleveren.'
Op tap en fles
Calamity Jane-bier is verkrijgbaar op de tap en fles in geselecteerde horeca en retail, aldus het merk en bureau. Calamity Jane deelt mee in de opbrengst. Het bureau meldt tot slot dat het in gesprek is met de Radboud Universiteit om merkbeleving en stereotypering te onderzoeken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!