De Koninklijke Nederlandse Golf Federatie (NGF) heeft een pitch uitgeschreven onder vier bureaus, te weten Energize, Kumpany, Creature Amsterdam (voorheen XXS) en Calamity Jane. Dit heeft de NGF zojuist bevestigd.
In augustus zijn 'de eerste gesprekken' met de bureaus gevoerd, op dinsdag 11 oktober moet duidelijk worden wie de pitch heeft gewonnen. Alfred Levi zal als bestuurslid marketing & communicatie van de NGF de pitch (mede) begeleiden. De deelnemende bureaus staan voor een interessante uitdaging: de NGF wil namelijk verjongen en meer vrouwen aantrekken.
Scheef imago
Volgens marketingdirecteur Danielle Wallet heeft de federatie en daarmee de golfsport onder niet-golfers te kampen met een ‘scheef imago', waarbij de associatie met de pensionado in rode ribbroek gauw is gemaakt. De pitch-opdracht luidt dan ook: maak met storytelling de NGF aantrekkelijker voor vrouwen en jongeren in de leeftijd van 25-50 jaar. Het gaat om een langer lopende campagne van tenminste vijf jaar.
Op dit moment heeft de NGF 425.000 betalende leden bij 270 golfverenigingen in Nederland. De gemiddelde leeftijd van de leden is 54 jaar en 32% is vrouw.
Flink budget
Wallet: 'We hebben budget vrijgemaakt om dit nieuwe verhaal te vertellen. Als we ons imago willen veranderen, moeten we ook flink investeren in marketing. Het uiteindelijke doel is een gezonde samenstelling van ons ledenbestand in leeftijd en geslacht.'
Waar de NGF voorheen jaarlijks 300.000 euro aan ‘externe media’ uitgaf, maakt het nu 1,5 miljoen euro per jaar vrij. 'Inclusief productie, alles erop en eraan', voegt Wallet toe.
Tot voor kort voerde NGF zijn marketingactiviteiten altijd inhouse uit. Voor de begeleiding van de pitch is geen externe partij ingeschakeld.
De imago-kwestie in de golfwereld lijkt al langer te spelen, zo vroeg recent BurgGolf (lid van NGF) bureau Being There de exploitant van zijn 'elitaire reputatie' af te helpen.