Het was een pikstart voor Ruud Bijl toen hij op 1 maart 1991 zijn pr-bureau begon in Rotterdam in een kantoortje van nauwelijks 60 vierkante meter, zonder bureaus of bureaustoelen; die waren blijven steken bij de bezorgdienst. Wel was er een spiksplinternieuwe Apple-computer en de ambitie om pr-bureau te bouwen met een sterke reputatie en positie.
De start was voortvarend. Na een jaar telde Bijl PR acht mensen en werkte voor grote merken als Albert Heijn en Ikea. ‘Toen al wilden we niet te missen zijn’, zegt Bijl.
Exact 33 jaar later heeft Ruud Bijl zijn aandelen overgedragen aan Sophia Weavers (30) en Marjoleine van Klaveren (51), die samen al het management vormden van het bedrijf en dat nu ook als eigenaren in handen hebben gekregen. Bijl blijft als associate consultant betrokken bij het bureau. ‘Ik zal er vanaf de zijlijn glimlachend naar kijken.’
Toekomstbestendig
Het was een aangekondigde overname. In januari 2021 werden Van Klaveren en Weavers partners van het bureau, waarbij de intentie was dat dit zou leiden tot een volledige overname. Marjoleine van Klaveren is vanaf 2008 werkzaam bij Bijl PR, Sophia Weavers vanaf 2017.
Van Klaveren: ’We hebben een prachtige basis als bureau. Een fijn team, mooie klanten en opdrachten. Dat willen we graag voortzetten, maar wel her en der puntjes op de i en zorgen dat we futureproof zijn en blijven.’
Sophia Weavers: ‘Dat doen we door diverse workshops te geven intern, inspiratiesessies te organiseren, maar dat gebeurt ook gewoon tijdens gesprekken aan de lunchtafel. We ontwikkelen in ons team bepaalde expertise of we nemen mensen aan die aanvullende deskundigheid hebben, zoals bijvoorbeeld een AI-expert. Inmiddels zijn we met 19 man en hebben we een stabiele omzet en groei.’
Pieken en dalen
Voor Ruud Bijl waren de afgelopen 33 jaar een reis met hoogtepunten en dieptepunten: ‘Dieptepunt was de doorstart in 2012. We hebben ons daarna gelukkig goed herpakt, veel geleerd en we zijn een leuker en beter bureau geworden.’
Het meest trots zegt hij te zijn op de manier waarop de overdracht naar een volgende generatie Bijl’ers is vormgegeven, hoewel hij genoeg andere hoogtepunten weet te benoemen. Het ontmoeten van leuke en interessante mensen en de vele mooie campagnes en awards die Bijl PR in de loop der tijd binnenhaalde. Vier jaar geleden bijvoorbeeld toen het twee Sabre Awards binnenhaalde, een een campagne met Pleegzorg Nederland de ander voor een campagne met de Hartstichting.
De symboliek kan in die zin niet op. Vijf dagen na de overdracht van zijn bureau bleek Bijl PR dit jaar vier nominaties voor diezelfde Sabre Awards te hebben binnengehaald. De meest opvallende? Een finaleplek in de categorie Agency of the Future.