Mijntje Cuijpers en Anneke Bos zijn twee ervaren reclamemakers, die elkaar kennen van TBWA/Neboko, N=5 en Dawn. Cuijpers heeft een meer strategische, digitale achtergrond en Bos meer account- én klant-ervaring – ze werkte onder andere ook voor Makro en Aegon. Ze vullen elkaar dus aan.
Tussen moet klanten helpen de regie te houden over hun marketingcommunicatie. Adverteerders willen steeds meer zelf aan de knoppen zitten en daarbij gebruik kunnen maken van de beste vakmensen, maar ontberen vaak het netwerk, de kennis of simpelweg tijd om dat goed te doen. En andersom willen strategen, creatieven en specialisten ook graag direct voor merken werken, maar missen ze soms de juiste sturing aldaar. Deze twee werelden vinden elkaar niet altijd even makkelijk. En als ze elkaar vinden, spreken ze ook lang niet altijd elkaars taal. Tussen vormt naar eigen zeggen de ontbrekende schakel en neemt de verantwoordelijkheid op zich om die wederzijdse behoefte in goede banen te leiden.
Waarom hebben jullie de bureauwereld achter je gelaten?
Bos: ‘Het is niet zo dat we de bureauwereld opeens stom vinden. Maar het is wel zo dat de bureauwereld een krimpende markt is, waarin het steeds meer over de knikkers gaat en steeds minder over het spel. En dat is nou net waar ons hart sneller van gaat kloppen: klanten helpen om creatieve oplossingen te vinden, die goed zijn voor hun marketing en business – in die volgorde. En niet van steeds meer voor steeds minder moeten doen en ook nog alle salarissen en de huur moeten betalen. Dat voel je steeds meer.’
Cuijpers: ‘Bij Tussen gaat het ook om de knikkers. We willen méér controle over marketingcommunicatie juist toegankelijk en kostenefficiënt maken voor klanten. Maar het doel is anders: goede mensen binnenhalen om goed werk te maken. Het uitgangspunt is positief.’
Wat was de spark, het zetje dat jullie nú met Tussen zijn begonnen?
Cuijpers: ‘Ik had het er al een paar jaar over met bevriende creatieven, over dat er eigenlijk een “professionele koppelstukje” tussen adverteerders en freelancers miste, maar durfde niet alleen de stap te nemen. Ik hield het idee tijdens een lunch tegen Anneke aan en ineens was Tussen er. Ik was net weg bij Dawn en Anneke had nog een klus lopen, maar als freelancer. Dat was einde zomer, toen ging het snel.'
Bos: ‘Voor de goede orde: wij staan aan de kant van de opdrachtgever die behoefte heeft aan een meer fluïde manier van samenwerken, waar reguliere bureaus niet aan kunnen voldoen. Wij stellen “gelegenheidsformaties” voor klanten samen – wij noemen dat ook wel een in- en uitschuifbureau. Wij bestieren dus geen freelancenetwerk, maar tijdelijke in-huis bureaus. Je kunt ons zien als een aannemer, die een loodgieter, timmerman, stukadoor, schilder en wat er allemaal verder nog nodig is aanstuurt.’
Cuijpers: ‘We hadden onlangs een gesprek met een marketeer, die meerdere merken onder zich heeft en zei: “Het lastige van deze tijd is dat veel klussen niet alleen maar het een (een film) of het andere (een activatie) is. Nee, je wil een beetje van dit en een beetje van dat, maar om bureaus samen te laten werken… pfff. Dan ga je de opdracht dus opknippen, maar daar wordt ook niemand blij van.”
Er is, kortom, nu niemand die al die eindjes aan elkaar knoopt, het overzicht bewaart, vooruitdenkt én eraan denkt dat de buy-out van de voice-over in de film wel geregeld is. Creatieven worden ook nog wel eens overladen, die zullen ook blij zijn als wij ergens binnenstappen.’
Wat die marketeer schetst is dat hij of zij behoefte heeft aan een full service partij, die niet alleen al die services te bieden heeft, maar die services ook nog eens naadloos op elkaar af kan stemmen. Dat vraagt best wat van de dienstdoende ‘bureauregisseur’. Waar ligt voor jullie de grens? Jullie hebben niet zomaar het volume van een bureaunetwerk.
Bos: ‘Om vanaf morgen het merk-portfolio van Unilever te moeten managen, gaat misschien wat ver (lacht). Maar in principe is niets onmogelijk. We hebben op zich niet de ambitie om een “vast” bureau op verschillende locaties te worden. Wij willen er zelf zoveel mogelijk boven blijven hangen en telkens nieuwe gelegenheidsformaties voor nieuwe creatieve vraagstukken samenstellen en dat nauwgezet monitoren.’
Cuijpers: ‘Het leuke van onze opzet, is dat het heel klein kan beginnen en dan organisch kan groeien, omdat iedereen er blij van wordt. Althans, zo zie ik het voor me. Wij willen ook heel graag de kennis van de klant inzetten. Reclamebureaus menen nog wel eens de wijsheid in pacht te hebben en negeren die kennis. Wij willen juist dat potentieel gebruiken om sneller en efficiënter tot een krachtigere kern te komen en zo tot betere communicatie.”
Bos: ‘Wij zien onszelf ook niet als directe concurrent van bureaus. Wij werken per project en dat kan prima naast of in samenwerking met een ander, groter project; wij begrijpen met onze ervaring heel goed hoe dat werkt. Tussen kan in verschillende vormen ingezet worden. Waar het precies naartoe zal bewegen weten wij ook nog niet. Dat is juist het avontuur.’
Cuijpers: ‘We zien in ieder geval veel potentie. Er zijn zoveel merken die creatieve oplossingen nodig hebben en er zijn zoveel goede mensen. Alleen is die “marktplaats” nu totaal versnipperd. Wij brengen daar verbindingen en structuur in aan. Wij kunnen merken helpen om grip te krijgen op creatieve ontwikkeling en ervoor zorgen dat zij de rest van het traject in controle blijven.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!