Wie de persberichten over de bureau-klantrelaties beziet kan nauwelijks anders concluderen dan dat dit een wereld is van louter winnaars. Met juichende quotes en en een trits aan zelffelicitaties presenteren de nieuwe partners zich. De afgewezen bureaus of verliezers maken hun aftocht het liefst in volledige stilte.
Een redactioneel telefoontje om te checken wie het bureau was van het account wordt meestal argwanend beantwoord (‘Waarom wil je dat weten?’) of van commentaar voorzien (‘Nou, zo’n negatieve insteek...') en gewoon niet beantwoord ('Dat lijkt ons niet relevant').
De bureaus zelf geven liever ook geen commentaar, en als ze het doen dan opvallend vaak off the record met een litanie aan kritiek op de keuze of de manier waarop die tot stand is gekomen. Begrijpelijk overigens, weinig maakt zoveel menselijke emotie los als afgewezen worden.
Om stil bij te staan
Maar het kan ook anders, en daar zijn de afgelopen jaren enkele mooie voorbeelden van langs gekomen. Deze week nog toen pr-bureau Newslab na 17 (!) jaar Kruidvat als klant zag verdwijnen.
Talitha Dirkzwager, directeur van het pr-bureau, nam op LinkedIn de ruimte om op het verlies in te gaan. ‘Het liefste kondig je als pr-bureau op LinkedIn een mooie nieuwe klant aan’, schrijft ze. ‘Maar ook het vertrek van een klant vind ik iets om bij stil te staan.’
Dirkzwager kijkt terug op de lange samenwerking en de mensen en campagnes die in die periode het hart van de samenwerking waren. Ze eindigt met zowel het Kruidvat als het winnende pr-bureau Glasnost veel succes te wensen. De post van Dirkzwager oogst louter lof.
De laatste jaren zijn er meer bureaus geweest die een afscheid als communicatiemoment gebruiken, en nooit straalde dat slecht op ze af. DDB bijvoorbeeld zag in 2021 een einde komen aan de 14-jarige relatie met KLM, dat overstapte naar Dentsu.
Het bureau kwam met een video, voorafgegaan door een passende afscheidsgroet:
'It was amazing.
We enjoyed every minute of it.
Good luck at your next destination'
Ook Alfred zag zijn trouwe klant Jumbo een overstap maken, naar Hotel L’Amour, het bureau van onder anderen Aad Kuijper, die daarvoor nog voor Alfred én het Jumbo-account had gewerkt. Mocht er iets van wrok aanwezig zijn bij het bureau over het verlies van zijn klant, dan was daar niets van te merken. In een grote advertentie die in dagbladen verscheen, bracht Alfred met een ode aan de tienjarige samenwerking.
Mediabureau UM moest twee jaar terug afscheid nemen van Coca-Cola na een samenwerking van 36 jaar. De onlangs afgetreden ceo Carolien van 't Hek van UM schreef op haar LinkedIn-pagina een dankwoord, begeleid door een filmpje. 'Wij kijken terug op een hele bijzondere, inspirerende, creatieve en vooral ook succesvolle samenwerking met ontzettend veel hoogtepunten. Het was een feest om zo’n lange periode voor al jullie mooie merken te mogen werken. Dank!'
Er zullen ongetwijfeld bureaus met andere uitingen zijn geweest bij een afscheid of andere manieren om eer te betonen aan een gestopte samenwerking. Mocht je deze willen delen, dat kan. Stuur een mail naar redactie@adformatie.nl onder vermelding van 'Dag Redactie'.