Tekst en productie: Nils Adriaans en Gijs de Swarte
Wat we doen, waarom, en hoe staat sinds de coronacrisis in een nieuw licht. Hoe is dat voor de creatieve sector? Een rondgang langs 4 van ‘s wereld meest gelauwerde creative directors, over hoe zij de zaken zagen, zien en voorzien. Dit is deel twee van vier.
Onder haar leiding won Thailand de allereerste Cannes Gold Lion en D&AD Pencil. Ze is meerdere keren Asia Creative of the Year geweest. GREYnJ United zegevierde in talloze mondiale awardshows sinds zij het roer overnam. Een gesprek met Jureeporn Thaidumrong, chief creative officer bij GREYnJ United Bangkok.
‘Mijn grootste angst was het onbekende. In het eerste jaar van mijn reclamecarrière heb ik werkelijk alles gedaan: schrijven, evenementen, concerten, modeshows, regisseren, etalages ontwerpen. Het was allemaal nieuw en griezelig. Tot ik mezelf leerde het onbekende te omarmen en me op het leerproces te concentreren.'
‘Als tekstschrijver starten bij Dentsu, Young en Rubicam; daar heb ik het echte leven van een creatief ervaren. D, Y&R was een middelgroot bureau met ongeveer vijftig getalenteerde mensen van dezelfde generatie. Dus we begrepen en inspireerden elkaar, werden allemaal beter en wonnen award na award. Het was een van de gelukkigste perioden in mijn carrière. De werksfeer bij een bureau kan een groot verschil maken.’
'Acht jaar geleden maakten we een campagne voor een grote vastgoedontwikkelaar. In de film gebruikten werk van een kunstenaar zonder daarvoor toestemming te vragen. Gevolg: rechtszaak en schandaal. Ik heb toen geleerd om het altijd op de honderd procent goede manier te doen, vanaf het begin en tot in de details. “Het zal wel ok zijn” bestaat niet in dit vak.'
‘Mijn inspiratie vind ik overal, zolang ik in het heden en bewust ben. Het woord inspiratie betekent eigenlijk in ‘in-spirit’, in de geest zijn. Daarom creëer ik de omstandigheden om in contact te komen met mijn geest, of creativiteit. Alleen zijn in mijn eigen ruimte werkt voor mij het beste.'
‘Ik werkte al veel thuis, dus daar was ik aan gewend. Maar het is nu wel alsof we in ons werk allemaal worden aangespoord om volledig te migreren naar de digitale wereld, en onze analoge wereld, daar waar het kan, achter ons te laten. Hoe prettig en functioneel dat uiteindelijk is, zal moeten blijken.’
‘Covid-19 is voor mij een codenaam voor acute sociale en economische verandering. Niet alleen reclamebureaus, elk bedrijf en ieder van ons heeft moet nu bewuste beslissingen te nemen met betrekking tot onze aanwezigheid op de planeet. Vanaf nu zal het werk meer en meer worden aangepast aan productievereisten zoals duurzaamheid. En brandpurpose wordt nu nog belangrijker. Dat staat vast.’
‘Blaas je ego niet op. Niemand is een eiland. Het cultiveren van een 'ik ben de grote artiest-houding' zorgt er vroeg of laat voor dat je alleen komt te staan. Nederigheid en dankbaarheid, dat is de basis voor succes in ons vak. Echt.’
‘Internet gebruiken om te leren en jezelf op de hoogte te houden, maar het wel verstandig gebruiken. Als het jou gaat gebruiken, en je tijd opslokt, is dat contraproductief.'
‘Niets is onmogelijk is, als je er maar aan begint.’
Lees ook deel één: Creativiteit voor, tijdens en na covid-19