Premium

Laurèl Bodenhorst Meyer (MaisonPR): 'Nederlandse PR-bureaus zijn niet goed in hun eigen profilering'

Bodenhorst Meyer neemt de leiding over van oprichters Melanie van Wijk en Linda Botter, die MaisonPR vorig jaar verkochten aan N11 Group.

Laurèl Bodenhorst Meyer

Laurèl Bodenhorst Meyer is binnengehaald als de nieuwe managing director van Maison PR, het bureau dat vorig jaar werd overgenomen door de bureaugroep N11. Melanie van Wijk en Linda Botter, die het bureau 13 jaar geleden oprichtten, vertrekken aan het eind van het jaar.

MaisonPR is een pr- en communicatiebureau dat voor nationale en internationale klanten werkt in de cosmetica & parfum, mode & cultuur, hospitality en interieur. Het gaat om merken als L’Oréal Paris, Park Plaza Hotel Group, de Kuyper Royal Distillery, Dr. Hauschka, Triumph en sloggi.

JM: Hoe kwamen ze bij jou uit?
LBM:

‘Ik ben binnengekomen via een collega die ik ken van mijn allereerste baan. Zij heeft tegen Erik Hardick,  de initiatiefnemer en eigenaar van de N11 Group gezegd: “Joh, je moet Laurel eens vragen”. Zo is dat balletje gaan rollen. We zijn in gesprek gegaan met elkaar en vanaf het begin klikte het heel erg goed. Zo’n drie maanden later heb ik getekend.’

Wat is de opdracht die je meekreeg?

‘Nou, eigenlijk heb ik die niet echt gekregen. Erik heeft echt gezegd: “Ik vertrouw erop dat je er iets heel moois van gaat maken”. Ik heb de vrijheid om te gaan bouwen wat ik voor ogen heb.’

Het is voor jou een nieuwe rol. Spelen de oprichters Melanie van Wijk en Linda Botter nog een rol?

Nou, ze zijn tot einde jaar nog één dag in de week werkzaam voor Maison PR. Ik kan van hun ervaring gebruik maken. Dat vind ik erg waardevol.’

Daarna zijn de contractueel vrij?

‘Ja, dat klopt. Ze hebben het natuurlijk vorig jaar verkocht met een reden, dat ze er op een gegeven moment uit wilden stappen. Vandaar ook de zoektocht naar een nieuwe managing director. Ze hebben nog altijd veel liefde voor het bureau en dragen het in zekere zin met pijn in hun hart over. Maar ze geven allebei ook aan dat het tijd is voor iets nieuws.’

Je komt uit de fashion- en modehoek, is die ervaring leidend voor je?

‘Mijn achtergrond is zeker de mode, maar ik zie dat de modewereld veel sneller en ook vluchtiger geworden. Ik heb bij mijn vorige werkgevers juist ook voor merken als Bang & Olufsen gewerkt en voor interieurmerken. Het echte craftsmanship zit vooral daar, in de kunst ook. Ik zou graag met het bureau iets meer die premiumkant opzoeken. Daarnaast wil ik ook mijn visie op de profilering van een pr-bureau gestalte gaan geven.’

Wat is die visie dan?

‘Ik denk dat er in Nederland er nog weinig pr wordt gedaan voor de pr-bureaus zelf. Daar zijn ze niet goed in. Bureaus zijn erg met hun opdrachtgevers bezig, maar weinig met hun eigen profiel. Ik zie dat bijvoorbeeld in de UK en in Amerika er lifestyle-gerichte bureaus zijn, dus in fashion, interior en beauty, die heel erg groot zijn via hun eigen social media-kanalen en zich nadrukkelijk laten zien. Natuurlijk is die markt daar veel groter, toch denk ik dat een bureau hier ook veel meer aan zijn eigen pr kan doen in combinatie met de profilering van de merken waarvoor het werkt. Daar ligt een grote kans.’

Hoe ga je die pakken?

'Dat houd ik nog even voor me. Maar dat is zeker iets waar we veel prioriteit aan gaan geven.’

Wil je het bureau groter laten groeien of juist klein houden als een nichespeler?

‘Er werken nu zo’n 11 mensen en dat willen we laten groeien. Eind dit jaar hoop ik dat we met 14 zijn.’

Helpt het dat je met MaisonPR onderdeel van de N11 Group bent?

'Jazeker, er werken in totaal zo’n 90 mensen en de bureaus zijn complementair aan elkaar als het gaat om dienstverlening en branche-expertise. Het bureau N11doet bijvoorbeeld contentmarketing en -pr voor de mobility industry. Dat is een hele andere tak van sport waar ze soms ook echt een andere taal spreken, merk ik. Maar als ze een project voor bijvoorbeeld Nissan hebben dan kunne wij ze helpen bij de lifestyle-media. Of neem B.Made, dat in Rotterdam zit en van alles maakt op het gebied van digitale marketing, van podcast en apps, tot websites en digitaal design. Zij doen bijna alles voor Feyenoord.’

Dus als je ene podcastserie wil maken…?

Dan heb ik een sterke partner om dat mee te doen. Zo kunnen we natuurlijk heel intern handig met elkaar werken.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie