GroupM gaat inclusive planning verder op de kaart zetten. Bij de bureaus van de groep is er sprake van een kantelpunt. Daarom heeft GroupM daarvoor speciaal de functie inclusive planning lead gecreëerd. Esther Beuling, ook strategy director bij EssenceMediacom, gaat die rol op zich nemen.
'We zien de laatste maanden nu echt steeds meer vragen en positieve reacties vanuit onze klanten komen. Bij EssenceMediacom bijvoorbeeld gaat bijna 80 procent van de klanten waar het bureau mee over het onderwerp Inclusive planning in gesprek gaat daadwerkelijk over tot optimalisatie van media, content en het verkrijgen van inzichten', zegt ceo Maiko Valentijn van GroupM.
Ondervertegenwoordigde doelgroep
Inclusive planning is de manier van mediaplanning waarbij het begrijpen, representeren en bereiken van een ondervertegenwoordigde doelgroep centraal staat. Volgens Valentijn past het goed bij de missie van GroupM 'We make advertising work better for people'. ‘De gedachte van een inclusievere manier van plannen, is dan ook niet helemaal nieuw. Eerder hebben we met onder andere Unilever al onderzocht hoe je ondervertegenwoordigde doelgroepen beter kon bereiken. Voor de campagnes voor het merk SheaMoisture heeft Mindshare toen een Amma Award gewonnen.'
In 2022 won EssenceMediacom de wissel-Amma (wAmma) voor dit onderwerp.
Inclusive planning heeft volgens Valentijn sindsdien wel een hele ontwikkeling doorgemaakt. 'Als grootste bureaugroep voelen we de verantwoordelijkheid om een voortrekkersrol te pakken in het veranderen van het ecosysteem. Hierbij gaat het dus niet alleen om een andere aanpak in de executie van content en mediaplannen, maar ook om kennis, inspiratie en consultancy op dit onderwerp.’
Esther Beuling inclusive planning lead
Daarom heeft GroupM de functie inclusive planning lead gecreëerd. 'Ik heb een grote ambitie om samen met onze specialisten en klantenteams de industrie verder te ontwikkelen. Maar we kunnen dit niet alleen. Daarom zijn we begonnen met het versterken van onze banden met niche-uitgevers en hebben we gesprekken geopend met huidige partners over dit onderwerp', zegt Esther Beuling. ‘Daarnaast werken we graag samen met gespecialiseerde onderzoeksbureaus om onze kennis en inzichten aan te vullen.'
Volgens Beuling werken meerdere klanten al met inclusive planning. 'EssenceMediacom-klant Odido bijvoorbeeld is er als merk voor iedereen. Daarom besteedt Odido
ook extra aandacht aan inclusiviteit in mediaplanning.'
Verder heeft GroupM ook aan de publisher-kant stappen gezet met toegang tot het zogenaamde ‘inclusive’ pakket van Bionic Media met onder meer RTV7, de zender die zich richt op Surinaamse en Caribische Nederlanders.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!