Creative event agency ID310 kiest na vijftien jaar voor een groene koerswijziging en gaat verder als merkactivatiebureau The Groundbreakers. De productie van de merkactivaties doet het bureau op een zo duurzaam mogelijke manier. 'Een primeur in de evenementenbranche', zo klinkt het.
The Groundbreakers gaat groene merkactivaties ontwikkelen door vanaf het begin tot aan het einde bewuste keuzes te maken om de impact op het milieu te minimaliseren. Daarbij worden bewuste keuzes gemaakt op het gebied van materiaalgebruik, productiewijze, energieopwekking, transport en afvalverwerking. Voor de ontwikkeling van decorstukken worden bijvoorbeeld duurzame materialen gebruikt, CO2-uitstoot en gebruik van plastic wordt zoveel mogelijk geminimaliseerd. Ook investeert het bureau in duurzame innovatieprojecten.
Juiste stap
Volgens creative director Martijn Geerdes wordt het grootste verschil 'misschien wel aan het begin van het proces gemaakt', bij de conceptontwikkeling, waar naast effectiviteit en creativiteit ook duurzaamheid een centraal uitgangspunt is voor het bureau.
De focus van het creatieteam ligt op het creëren van impact op een manier die zo min mogelijk schade aan het milieu toebrengt. ‘Het is natuurlijk spannend om in deze tijd het roer om te gooien, maar het voelt als het juiste moment om deze stap te zetten’ stelt Geerdes. ‘Alles wat we organiseren en produceren is in de basis voor één live moment, dat maakt een merkactivatie al snel niet duurzaam. Het verduurzamen van onze branche wordt om die reden al snel als te ingewikkeld beschouwd, maar het is niet onmogelijk.'
CO2 positief
Het bureau, dat merkactivaties in-house ontwikkeld, is van plan om in 2024 CO2 positief te opereren. Geerdes: 'De huidige crisis zorgt ervoor dat steeds meer mensen en bedrijven omgevingsbewust zijn geworden en vinden dat we niet langer op deze manier met de aarde kunnen omgaan. De balans is zoek en de grondstoffen raken langzaamaan op. Reden genoeg om onze werkwijze aan te passen.'
De reacties op de switch van ID310 zijn positief. Zo zegt opdrachtgever Martien Koning, campagnemanager bij Batavia Stad Fashion Outlet: ‘Voor VIA Outlets – de eigenaar van Batavia Stad Fashion Outlet – is duurzaamheid ontzettend belangrijk. We zijn dan ook heel blij dat er nu een groen merkactivatiebureau is die we kunnen benaderen als we duurzame projecten willen initiëren.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!