ADCN, de club voor creativiteit, heeft de Nominaties voor de Dutch Creativity Awards 2020 bekendgemaakt. In totaal maken 142 projecten kans op een Lamp, de prijs voor de beste toegepaste creativiteit, ‘craft’ en change in de wereld van communicatie in Nederland. De nominaties zijn verdeeld over 39 verschillende categorieën en disciplines in Advertising, Design, Craft en Next, en de ADCN Members Award. Er waren meer dan 700 inzendingen voor de Lampen.
Neboko is het bureau met de meeste nominaties [10]. Daarna komen Herc, Wefilm, N=5 en Selmore [allen 8 nominaties], gevolgd door Pink Rabbit met zeven nominaties. Ogilvy is zes keer genomineerd en DDB staat vijf keer in de lijst.
Diversiteit
Het project Smoorverliefd van Wefilm (met o.a. Snelle) voor Interpolis heeft de meeste nominaties: zes. Naast nominaties in onder andere Entertainment, Music en Impact heeft het project ook twee nominaties ontvangen voor de ADCN Members Award.
ADCN managing director Dinesh Sonak over de nominaties van dit jaar: ‘Wij zijn zeer verheugd over de diversiteit aan werk voor de Awards. Onder de genomineerden zie je internationale campagnes voor Nike en adidas, grafisch en cultureel werk van ontwerpers als Brian Elstak, Studio Dumbar en Michiel Schuurman. Wat opvalt is ook dat er steeds meer inzendingen zijn voor Impact: creatieve projecten die positieve impact hebben op zowel merken als de maatschappij.
Wij zijn elk jaar weer trots op alle mensen, zowel creatie, craft als klanten, die samen een uitzonderlijk creatief niveaus behalen voor grote Nederlandse merken. Het commerciële werk, voor bijvoorbeeld ASN Bank, McDonald’s, IKEA, KLM, Tele2, bol.com, Albert Heijn, PLUS, Hans Anders, YoungCapital blijft het meest complex. Wij danken alle inzenders, feliciteren alle genomineerden en hopen dat eenieder in ons vak wat opsteekt van de creativiteit van de genomineerden. Wij zullen de learnings en insights met zoveel mogelijk mensen delen in de komende weken. Ons programma van trainingen en talks over toegepaste creativiteit gaat na de zomer weer van start.’
Lamp or Pizza
De winnaars van de Dutch Creativity Awards worden bekend gemaakt op 24 juni. Met de actie ‘Lamp or Pizza’ gaat ADCN langs de deuren van de genomineerden. Alle genomineerden ontvangen een Lamp of een Pizza. De Lampen worden persoonlijk uitgereikt door Juryvoorzitters en –leden aan de winnaars. Op de dag van de uitreiking wordt volgens ADCN ook de hele dag content ontwikkeld in samenwerking met MediaMonks. Deze content wordt gedeeld via ADCN’s Facebook en Instagram. Aan het einde van de dag worden alle winnaars en de winnaar van de Grand Prix bekend gemaakt.
De creatieve bedrijven die geen Lamp winnen krijgen een limited edition pizza van De Pizzabakkers, gemaakt in samenwerking met Jasper Udink ten Cate (Creative Chef Studio). Daarnaast ontvangen alle genomineerden feedback van de jury’s. Er is dit jaar geen Dutch Creativity Awards Show.
Agenda
Vanaf 25 juni zijn alle genomineerde projecten te bekijken op ADCN’s Digital Gallery. ADCN publiceert ook alle jury feedback op de genomineerde projecten en organiseert in de week van 29 juni vier digitale events met ‘smaakmakers’ uit de Jury die hun inzichten, feedback en advies over het creatieve werk delen.
De Lampen
De Dutch Creativity Awards, de ‘Lampen’, worden sinds 1968 uitgereikt aan de beste creatieve projecten in communicatie. De jury’s beoordelen de kwaliteit en relevantie van de creatieve ideeën en het vakmanschap van de uitvoering. De Awards zijn er voor alle creatieve disciplines en mediatypen en hebben drie doelstellingen: inspiratie, kennis en kruisbestuiving op het gebied van creativiteit in communicatie. Nieuw dit jaar is de Young Directors Award, de prijs voor het beste nieuwe filmtalent, die ADCN organiseert in samenwerking met Videoland.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!