Hoe slaan bureaus zich door de crisis heen? Is het overleven en aanpassen of is er zelfs in deze tijd ruimte voor groei? Sonja Loth, managing director Social.Inc, Dimi Albers, global ceo Dept en Dick van der Lecq, managing director DDB Unlimited, probeerden daar donderdagmiddag in Capital C antwoord op te geven tijdens de achtste uitzending van Adformatie Connects Live
Voor Loth was maart een vreemde maand. Haar Social.Inc kwam 11 maart officieel in handen van MPG Group en de volgende dag werd de lockdown aangekondigd. ‘Toch zit er gewoon energie in. Het enige wat we niet kunnen doen, is fysiek in teams werken. We hebben juist de afgelopen tijd ervaren dat klanten met zoveel hulpvragen zitten over hoe ze het moeten aanpakken in deze tijd, dat je veel gerichter kunt werken.’
Loth is wel wat gewend, want in 2000 werkte ze bij Altavista en dat ging dicht door de internetbubble, in 2009 begon ze tijdens de kredietcrisis Social Inc. ‘Ik ben er altijd goed uitgekomen. Over de langere termijn maak ik me voor mijn bureau ook geen zorgen. Dit is echt het momentum voor digitale groei. Ook het aantal verzoeken rond interne communicatie en het inzetten van de ceo is groot.'
Merken maken stappen in ecommerce
Albers’ Dept is bezig met een buy & build strategie en verwelkomde net een nieuwe investeerder. Staat die strategie nu stil? ‘Nee, de kern blijft hetzelfde, want onze mensen zijn met de klant bezig, alleen in een andere setting. Alles wat we doen is digitaal. En nu geldt: hoe digitaler je bent, hoe stabieler. Het is een zaak van rustig blijven en verder te bouwen aan de digitale klantrelatie en daarin verder gaan.'
Loth: 'En het klanten die het zwaarder hebben even niet lastig te maken.' Albers weer: 'Corona is eigenlijk de beste due dilligence, daar hoef je geen consultants voor in te huren. Als je er nu doorheen komt, weet je dat het goed gaat met je bedrijf.’
Albers signaleert dat business via marketplaces zoals bol.com en Amazon een enorme vlucht heeft genomen. ‘Daar is de business gewoon doorgegaan. En voor merken die nog niet hun direct to consumer op orde hebben gehad, geldt dat ze nu stappen maken in ecommerce.’ Hij noemt klant Gazelle als voorbeeld. Het fietsmerk heeft altijd samengewerkt dealers en nooit hard op verkoop gezeten. Daar zie je nu een versnelling (no pun). ‘Ze handelen de online verkoopvraag af, de fiets gaat naar de dealer die hem afmonteert en thuisbezorgd.’
Waarde toevoegen
Loth ziet dat bedrijven marketing een grotere rol geven. ‘De vragen vanuit de klant gaan door het dak. Bedrijven zijn juist nu heel erg op zoek hoe ze relevant kunnen zijn in het leven van de consument als het land in paniek is. Hoe kunnen we waarde toevoegen? Marketing wordt veel meer verweven met alle andere disciplines binnen een bedrijf.’
Gefragmenteerd
Van der Lecq gaat het tweede jaar in met fusiebureau DDB Unlimited. Het businessmodel komt voort uit de vraag van CMO’s en CEO’s die allemaal zien dat alles gefragmenteerd is, zoals media, kanalen en doelgroepen, maar ook binnen hun eigen bedrijf. ‘Ze zijn de grip kwijt en zoeken naar wat nog bijdraagt aan het bedrijfsresultaat. We zijn creativiteit gaan mixen met data en productie. Als we in deze tijd dat businessmodel hadden moeten tekenen, dan had dat er precies zo uitgezien. Het betekent onder meer verticaal integreren en bovenin de kolom kijken, bij klanten zelf. Dus gaan we bij de klant werken en naar pay per performance modellen. Onderin moeten we grote productie-units opbouwen, want dat is nu booming.’
Volgens Van der Lecq kunnen de reclamebureaus het niet meer alleen van creatieve conceptontwikkeling hebben. 'Die markt is kleiner geworden. Daarom moeten wij integreren en aanpalende business naar ons toetrekken.’
Bekijk ook de reactie van Rogier Vijverberg (Superheroes) op de uitzending van Adformatie Connects Live: ‘40.000 ontslagen in de reclamebranche’
Cash is king
DDB Unlimited is onderdeel van Omnicom en dat is volgens Van der Lecq ‘heel Amerikaans’. ‘Die houden je heel slank. Ze willen dat je heel snel schakelt, tijdelijke contracten niet verlengt en de awardshows skipt. Wij hebben ook een deel van ons salaris ingeleverd. Zo kun je je concentreren op de business. ’
Hij denkt wel dat de kleinere spelers er in verhouding wat makkelijker doorheen komen. ‘Kun je ieders salaris nog betalen en je huur, maar je maakt geen winst, dan kan je het toch uithouden.’
Cash is king in deze tijd, zegt Albers weer. ‘Als je je rekeningen niet kunt betalen en vervolgens ook je salarissen niet, dan is het een soort glijdende schaal. Ik weet ook dat klanten je willen helpen. Als je bijvoorbeeld vraagt of ze de factuur eerder willen voldoen, dan luisteren ze daar gewoon naar.’
Groeien door overnames?
De drie zijn het erover eens dat het er voor bureaus nu om draait om focussen op klanten helpen en ze onderstrepen: voor merken die de digitale business goed op orde hebben, komen er gouden tijden aan. Daar kunnen hun bureaus van meeprofiteren.
Is er zelfs ruimte voor groei, bijvoorbeeld door een acquisitie? Mogelijk zijn er bureaus die door de crisis sneller overnamekandidaat worden, of assets hebben die je nu goed kunt toevoegen? Albers zegt dat Dept nu ‘geen dringende koopbehoefte’ heeft. ‘Je gaat ook geen transactie doen als je elkaar niet in het echt kan ontmoeten en leren kennen. Als we vragen aan clubs of ze het leuk vinden om een keer te kletsen, dan zegt iedereen ja. Dat is vooral omdat iedereen hongerig is naar informatie over hoe jij de dingen momenteel doet.’
Adformatie Connects Live Adformatie brengt in de talkshow Adformatie Connects Live wekelijks industry leaders samen om over de impact van de coronacrisis op het marketing en communicatie-vak te praten. Vanuit Capital C wordt het vak in een half uur bijgepraat over de recente ontwikkelingen en hoe daar op korte en lange termijn mee om te gaan. De livestream is elke donderdag vanaf 16.30 uur te volgen via deze pagina en via YouTube en Facebook. Meepraten kan via #adfoconnects. |
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!