Een wat ongebruikelijke gang van zaken: uitvaartbedrijf Dela heeft na een bureau-oriëntatie gekozen voor twee bureaus, te weten TBWA\Neboko en Wefilm. Het initiatief voor deze combinatie komt van de Amsterdamse bureaus zelf.
Rik Ledder en Darre van Dijk (TBWA) en Bas en Roel Welling (Wefilm) zijn geen onbekenden van elkaar als het gaat om Dela. De 'Waarom wachten'-campagne uit 2012 komt uit de koker van de heren (Ledder en Van Dijk werkten toen bij Ogilvy) en is wijdverbreid bekroond, tot een Grand Prix bij Cannes Lions aan toe. De campagne, waarin mensen juist níet wachten met iets moois tegen elkaar zeggen, gold destijds als noviteit.
Eén team
Toen recent bleek dat Wefilm en TBWA\Neboko -naast drie andere bureaus- tegenover elkaar in de oriëntatie stonden, hebben ze voorgesteld om samen voor het merk op te trekken. Met succes, blijkt nu. Roel Welling en Darre van Dijk voeren de creatieve directie op het Dela-account. Van Dijk: 'Het voelde niet goed om onafhankelijk van elkaar de gesprekken te voeren, vanwege onze gezamenlijke historie op deze opdrachtgever.'
Welling: 'We werken als gelijkwaardige bureaus samen op het vlak van strategie, concepting en productie. We vormen echt één team. Dat het werkt, komt doordat het onderling vertrouwen groot is.'
Andere verhouding
Het besluit van TBWA en Wefilm om samen op te trekken is niet onlogisch te noemen, wel werpt het de vraag op waarom Dela daar -gezien het bewezen succes- niet zelf aan heeft gedacht? Marketingcommunicatie-manager Nienke van den Nieuwenhof: 'In het verleden werkten Ogilvy en Wefilm samen in een andere verhouding; Ogilvy was het bureau, Wefilm de productiemaatschappij. In de nieuwe samenwerking werken TBWA en Wefilm samen als gelijkwaardige creatieve bureaus. Zo'n samenwerking is niet heel gebruikelijk in onze branche, dus is het logischer dat het initiatief van de betrokken bureaus zelf kwam.'
De laatste grote campagne van Dela dateert alweer van 2019, toen creatief bureau Greenhouse een reprise van 'Waarom wachten' uitbracht (zie onder). De productie lag destijds ook in handen van Wefilm. De nieuwe campagne van de hand van TBWA en Wefilm moet eind januari al het levenslicht zien. Wat we kunnen verwachten? 'Dat houden we nog even spannend, maar ik kan zeggen dat 'echte emotie' weer een rol zal spelen', aldus Darre van Dijk.