Het is nu al een van de meest opzienbarende bureauwissels van het jaar: die van Centraal Beheer. Het verzekeringsbedrijf achter de iconische reclamecampagne 'Even Apeldoorn bellen' stapte na 37 (!) jaar over van DDB Amsterdam naar TBWA\Neboko.
Nu kun je als 'verliezend bureau' chagrijnig worden of je de hele week onder de dekens verstoppen - en dat zou misschien ook wel terecht zijn. DDB Amsterdam besloot het anders aan te pakken en brengt een paar dagen na het nieuws een sportieve afscheidsvideo uit.
Taartbezorger
We kijken naar een taartbezorger die onderweg is naar het kantoor van TBWA\Neboko om 'het nieuwe bureau' op gepaste wijze te feliciteren met het gewilde account. Maar dat verloopt -in stijl van 'Even Apeldoorn bellen'- niet geheel volgens plan. Oudere man, taart, (bijna) botsing... De video doet denken aan 'Transport' uit 2001, een van de zovele bekende Even Apeldoorn bellen-commercials. De commercial werd destijds gelanceerd rond het huwelijksfeest van Máxima en Willem-Alexander.
DDB Amsterdam deelde de video op LinkedIn, waar het wordt overladen met complimenten. 'Wat een sportieve en creatieve overdracht', zegt TBWA's Darre van Dijk. En Rik Ledder: 'Big shoes to fill. We gaan ons best doen.'
Grote schoenen
En ja, het zijn inderdaad grote schoenen om te vullen. 'Even Apeldoorn bellen' is de langstlopende campagne van Nederland en wist in de loop der jaren alle mogelijke reclameprijzen te winnen: van Gouden Loekies tot aan Cannes Lions'. Daar verdient DDB alle lof voor. TBWA heeft in ieder geval bezworen niet te tornen aan het succesvolle reclameconstruct. In een interview met Adformatie vertelden Michel MacDonald (TBWA) en Peggy Spaapen (Centraal Beheer) meer over de plannen.
Lees ook: Zo kun je als bureau ook afscheid nemen van een klant
Nog meer 'Even Apeldoorn bellen'-commercials (63 in totaal)? Bekijk ze hier.