Premium

Creativiteit voor, tijdens en na covid-19

4 van ‘s wereld meest gelauwerde creative directors vertellen hoe zij de zaken zagen, zien en voorzien. Vandaag (1/4) Lars J. Grimstad.

Lars met zijn creatie ‘Teddy Fahr’, een taxichauffeur die minister-president van Noorwegen wordt.

Tekst en productie: Nils Adriaans en Gijs de Swarte

Wat we doen, waarom, en hoe staat sinds de coronacrisis in een nieuw licht. Hoe is dat voor de creatieve sector? Een rondgang langs 4 van ‘s wereld meest gelauwerde creative directors, over hoe zij de zaken zagen, zien en voorzien.

Hij heeft alle grote awards gewonnen die er zijn. Sinds zes jaar is hij cco bij TRY Norway, vele malen Best Independent Agency van het jaar in zowel Eurobest als Epica. Vier kinderboeken staan op zijn naam waarvan er een binnenkort verfilmd wordt. Een gesprek over creativiteit met Lars Joachim Grimstad (creative Director Try Norway): 'Als dit voorbij is, zullen we nog net zo dom zijn.’

1) Wat was uw grootste angst toen u begon?

‘In het begin was ik nerveus omdat je nu eenmaal aan het begin staat van het grote, gapende – niets. Maar mijn grootste angst was, en is nog steeds, te worden ontmaskerd als de middelmatige man die ik denk te zijn. Veel creatieven hebben dat. Best vermoeiend.'

2) Wat was het belangrijke doorbraakmoment in uw carrière?

‘Egil Pay, m’n geweldige artdirector en ik, wonnen heel vroeg in onze carrière Epica-goud. We smeekten onze baas destijds om naar de prijsuitreiking in Milaan te mogen. We stelden ons voor dat we in strakke pakken het podium op zouden lopen om onder daverend applaus de prijs in ontvangst te nemen. Maar de uitreiking werd gehouden in een kleine vergaderruimte in een cheesy hotel, met net vijftig man en helemaal geen podium. Er was wel een Bulgaarse vrouw die keyboard speelde en vals zong.’

3) Welke les heeft u geleerd van uw meest geliefde fout?

‘Ik ben verslavingsgevoelig. Ik kan echt te geobsedeerd raken door wat ik doe. Daar loop je vroeg of laat hard tegenaan, dus moet ik me daar bewust van blijven.'

4) Waar haalt u uw inspiratie vandaan?

‘Ik heb tot nu toe vier boeken geschreven en lange verhalen vereisen andere ideeën en perspectieven. Dat blijkt heel nuttig voor het reclamewerk.’

5) Hoe heeft covid-19 uw werk beïnvloed en veranderd? 

‘In het begin waren we allemaal in lichte paniek. We werkten de klok rond en lieten ons aan de klant van onze allerbeste kant zien. We waren natuurlijk doodsbang dat ze allemaal hun marketing stop zouden zetten, maar weinigen deden dat. Na enige tijd ontspande het wat. Mensen kunnen zich heel goed aanpassen; thuiswerken en digitaal vergaderen zonder broek aan werd in een mum van tijd het nieuwe normaal.’

6) Verwacht u dat de zaken na covid-19 anders zullen zijn?

‘Als dit achter de rug is, denk ik dat we net zo dom zullen zijn als voor het moment met die vleermuis in Wuhan. We zullen binnenkort net zo veel vliegen en evenveel vervuilen. Van de positieve quarantaine-effecten - zoals het echt waarderen van familie, vrienden en de natuur - nemen we misschien wat mee. Wat ook wel zal blijven is het digitaal werken op afstand. En wat ik erg hoop is dat covid-19 de transitie van het creatieve bedrijf - van communicatiegericht naar probleemoplossend - zal versnellen. Dat is namelijk sowieso de enige weg als we de komende decennia een relevante rol willen spelen.'

7) Als je nu vooruit wilt komen in de reclame, doe dan alstublieft nooit...

‘Ik geloof nooit in het “niet doen”.’

8) Als ik een millennial was en nu zou willen beginnen in de reclame, zou ik ...

‘Hard werken. Hard werken verslaat talent - elke keer weer.'

 8.5) Ik zou ook nog willen zeggen dat ...

‘Dat alle creatieven enorme ego's, enorme ambities en nog grotere zwarte gaten in hun kwetsbare ziel hebben. We willen bemind worden. Dat is alles.'

Lees ook: Hoe creatieve bureaus en merken sterker uit de coronacrisis kunnen komen

Lars met zijn creatie ‘Teddy Fahr’, een taxichauffeur die minister-president van Noorwegen wordt.
Lars met zijn creatie ‘Teddy Fahr’, een taxichauffeur die minister-president van Noorwegen wordt.
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie