Tekst en productie: Nils Adriaans en Gijs de Swarte
Wat we doen, waarom, en hoe staat sinds de coronacrisis in een nieuw licht. Hoe is dat voor de creatieve sector? Een rondgang langs 4 van ‘s wereld meest gelauwerde creative directors, over hoe zij de zaken zagen, zien en voorzien.
Hij heeft alle grote awards gewonnen die er zijn. Sinds zes jaar is hij cco bij TRY Norway, vele malen Best Independent Agency van het jaar in zowel Eurobest als Epica. Vier kinderboeken staan op zijn naam waarvan er een binnenkort verfilmd wordt. Een gesprek over creativiteit met Lars Joachim Grimstad (creative Director Try Norway): 'Als dit voorbij is, zullen we nog net zo dom zijn.’
‘In het begin was ik nerveus omdat je nu eenmaal aan het begin staat van het grote, gapende – niets. Maar mijn grootste angst was, en is nog steeds, te worden ontmaskerd als de middelmatige man die ik denk te zijn. Veel creatieven hebben dat. Best vermoeiend.'
‘Egil Pay, m’n geweldige artdirector en ik, wonnen heel vroeg in onze carrière Epica-goud. We smeekten onze baas destijds om naar de prijsuitreiking in Milaan te mogen. We stelden ons voor dat we in strakke pakken het podium op zouden lopen om onder daverend applaus de prijs in ontvangst te nemen. Maar de uitreiking werd gehouden in een kleine vergaderruimte in een cheesy hotel, met net vijftig man en helemaal geen podium. Er was wel een Bulgaarse vrouw die keyboard speelde en vals zong.’
‘Ik ben verslavingsgevoelig. Ik kan echt te geobsedeerd raken door wat ik doe. Daar loop je vroeg of laat hard tegenaan, dus moet ik me daar bewust van blijven.'
‘Ik heb tot nu toe vier boeken geschreven en lange verhalen vereisen andere ideeën en perspectieven. Dat blijkt heel nuttig voor het reclamewerk.’
‘In het begin waren we allemaal in lichte paniek. We werkten de klok rond en lieten ons aan de klant van onze allerbeste kant zien. We waren natuurlijk doodsbang dat ze allemaal hun marketing stop zouden zetten, maar weinigen deden dat. Na enige tijd ontspande het wat. Mensen kunnen zich heel goed aanpassen; thuiswerken en digitaal vergaderen zonder broek aan werd in een mum van tijd het nieuwe normaal.’
‘Als dit achter de rug is, denk ik dat we net zo dom zullen zijn als voor het moment met die vleermuis in Wuhan. We zullen binnenkort net zo veel vliegen en evenveel vervuilen. Van de positieve quarantaine-effecten - zoals het echt waarderen van familie, vrienden en de natuur - nemen we misschien wat mee. Wat ook wel zal blijven is het digitaal werken op afstand. En wat ik erg hoop is dat covid-19 de transitie van het creatieve bedrijf - van communicatiegericht naar probleemoplossend - zal versnellen. Dat is namelijk sowieso de enige weg als we de komende decennia een relevante rol willen spelen.'
‘Ik geloof nooit in het “niet doen”.’
‘Hard werken. Hard werken verslaat talent - elke keer weer.'
‘Dat alle creatieven enorme ego's, enorme ambities en nog grotere zwarte gaten in hun kwetsbare ziel hebben. We willen bemind worden. Dat is alles.'
Lees ook: Hoe creatieve bureaus en merken sterker uit de coronacrisis kunnen komen