Candid heet het tegenwoordig, zonder Group erachter. Het bureauplatform betrok woensdag een nieuw kantoor in Rotterdam. Ook presenteerde het een nieuwe huisstijl en grootse groeiplannen. Zes vragen voor ceo Gérard Ghazarian.
Een gezamenlijk nieuw kantoor betekent meer efficiency en samenwerking. Hoe richt je dat in?
‘We hebben, naast de samenvoeging in ons nieuwe pand en de rebranding - overigens geëxecuteerd door ons eigen XXS-team – onze aanpak gestroomlijnd. Daarbij zijn we uitgegaan van de klant en diens vraagstukken, die zes entry-points omvatten. Zo hebben we het ingedeeld. Van audits en research, brand strategy en creative tot media strategy. De rol van ons platform is om mensen aan elkaar te koppelen, te faciliteren en om de bureaus schaalgrootte en innovatie te bieden. Ik ben ervan overtuigd dat je zo klanten het beste kunnen helpen, met de meeste impact.’
Het woord Group komt te vervallen. Waarom?
‘Omdat het niet meer bij ons past. We zijn de afgelopen 12 jaar sterk veranderd en geëvolueerd tot een platform: een plek waar talent het beste uit zichzelf kan halen en kan groeien. We vinden het daarbij belangrijk dat ze hun eigen persoonlijkheid behouden, die heeft ze immers gemaakt tot wie ze zijn. Dat geldt ook voor onze bureaus. Het woord ‘groep’ staat haaks op dat alles. Het impliceert conformiteit en neigt naar een holding-company-structuur, wat wij expliciet niet zijn. Dat is de reden dat we Group uit de naam hebben gehaald.’
Je noemt het nieuwe onderkomen een ‘statement over de ambitie van het bedrijf’. Dat duidt op groei; komen er acquisities aan, en welke?
‘Er kunnen hier 250 mensen werken. Voorlopig nemen de drie Rotterdamse bureaus, Stroom, daily dialogues en Havana Harbor, hun intrek met 70 man sterk. You do the math. De groei zal tweeledig zijn: wij zien ruimte voor organische groei. Er zit heel veel rek in onze creative agencies; nadat XXS zich eind vorig jaar aansloot staat Havana Harbor er nog mooier op dan het al deed. Die twee vullen elkaar aan zullen elkaar verder opstuwen. Daarnaast zien wij nog genoeg interessante partijen.’
Aan wie moet ik dan denken?
‘De focus zit op het gebied van digital, creative, performance en data - maar ook andere specialismen bieden perspectief.’
Jullie hebben een nieuw governance-model met een directieteam en een board. Waarom is daarvoor gekozen?
‘Allereerst vanwege onze internationale ambities. Naast de mogelijkheden voor consolidatie en groei in Nederland, zullen we in 2020 komen met toevoegingen en overnames in het buitenland. Daar moest in het leiderschapsteam ruimte voor worden gemaakt. We werken op basis van een partnermodel. We implementeren per land een directieteam, de D-Board. Die directies zijn tevens senior partner. Het bestuur, de C-Board, overkoepelt dat alles en ziet toe op internationale ambities. Dit is wezenlijk anders dan de welbekende corporate modellen. Het komt het meest in de buurt van de werkwijze van de grote consultancy-partijen.’
In welke landen zoeken jullie uitbreiding? Graag met namen en rugnummers erbij.
‘Het saaie antwoord waar mijn advocaat blij van wordt, is dat we met verschillende partijen in gesprek zijn, maar er nog niets over kunnen loslaten.
Wat kun je wel zeggen?
'Dat de focus in eerste instantie op onze buurlanden ligt - België, Duitsland, maar ook Scandinavië en de UK. Maar business is nooit clean cut: we zien nu al dat interessante partijen in die landen vaak al operaties hebben in andere markten. Qua segmenten kijken we, net als in Nederland, naar een mix van kwaliteiten, specialismen en kennis die we samenbrengen in een geïntegreerd marcom-platform. Zo kunnen we klanten met hun vaak complexe vraagstukken de beste oplossing bieden. Welke dat ook is.’