Premium

Branchevereniging VPRA zet alle activiteiten stop wegens gebrek aan animo

Bestuur vindt zich in deze vorm ‘niet toekomstbestendig’ en neemt vergaande maatregel.

Een VPRA-bijeenkomst over monitoring en de Barcelona-principes
VPRA, twitter

Het bestuur van de VPRA heeft al zijn activiteiten stopgezet. De branchevereniging voor PR- en communicatieadviesbureaus ziet een voortdurend gebrek aan betrokkenheid en inzet bij de leden. ‘Laten we maar eens zien wat het met onze branche doet als we bewust even helemaal niks doen.’

In een brief aan de leden wordt pijnlijk duidelijk met welke problemen de VPRA kampt. Ze heeft te maken met meer opzeggingen dan aanmeldingen; het ledental kalft af. Al jaren zijn er zorgen over de betrokkenheid van de leden. Er is weinig animo om deel te nemen aan activiteiten, om in commissies of het bestuur mee te draaien en of om ‘lid te blijven.’ 

Het bestuur schrijft de realiteit onder ogen te zien: ‘De huidige VPRA, onder leiding van het huidige bestuur, is niet toekomstbestendig.’

Geen nieuwe certificeringen

De activiteiten worden in de koelkast gezet. Dat betekent onder meer dat  bureaus geen nieuwe certificeringen meer kunnen doorlopen of hertoetsing ondergaan. Ook stopt de VPRA met de advisering over aanbestedingen en met de coördinatie van opleidingen met Cordes en de VEA. De site blijft in de lucht, maar wordt niet bijgehouden.

De problemen bij de VPRA waren reden voor een enquête in december onder bureaudirecteuren, waarop het bestuur een strategische sessie belegde met ‘geïnformeerde buitenstaanders'. Deze bood ‘nieuw perspectief’. Maar de ledenvergadering in maart, met vijf leden aanwezig, zag dat anders en en wilde een ‘diepere strategische herbezinning’. Het lukte niet om opnieuw een sessie daarvoor te beleggen.

Teruggave lidmaatschapsgeld 2019

In een bijzondere Ledenvergadering medio oktober komt de toekomst van de VPRA aan de orde. Er wordt dan ook gesproken over teruggave van het lidmaatschapsgeld over 2019 en de samenstelling van bestuur en commissies.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie