De nieuwe generatie bureaudirecteuren staat er te vroeg alleen voor en senioren stappen vaak te vroeg en abrupt het reclamevak uit. Dat signaleert althans Dick van der Lecq, die vanuit zijn eigen adviesbureau BoardSupporter samen met branchevereniging VIA een nieuw trainingsprogramma lanceert om deze groep verder op weg te helpen.
Van der Lecq: 'Senioren worden vaak te duur bevonden, waardoor hun bureaustoel met de jaren langzaam maar zeker richting de uitgang wordt geschoven. In Amerika is een demotie dan heel normaal, maar hier in Nederland houdt iedereen angstvallig aan zijn of haar salaris vast.' Als de oudere toplaag bijvoorbeeld 10% salaris zou inleveren, stelt Van der Lecq, ontstaat er financiële ruimte om senioren langer aan boord te houden én jongeren langer voor te bereiden om het stokje 'beter getraind' over te nemen.
Hij spreekt uit ervaring, zegt de zestigjarige Van der Lecq. Na een carrière als bureaudirecteur van Etcetera, DDB Unlimited en meest recent (en zeer kort) DDB 180 startte hij vorig jaar zijn eigen advies-en fotografiebureau BoardSupporter. Zodoende kwam hij recent in 'een persoonlijk gesprek' terecht met Rik Ledder, ceo van TBWA\Neboko en voorzitter van VIA. Van der Lecq: 'Hij heeft een goed overzicht van wat er speelt in de markt. Maar in gesprekken met mijn eigen klanten, veelal jonge bureaus, registreer ik het ook. Met de ambitie en energie zit het wel goed, maar ze kunnen vaak niet sparren met routiniers.'
Soms irritant
En dat leidt soms tot problemen die voorkomen hadden kunnen worden, aldus de oud-bureauman. 'In mijn tijd had ik doorgewinterde reclamemannen als Pietro Tramontin en Paul Blok in de buurt. Dat was soms ronduit irritant, maar ze hielden me altijd scherp. Jonge bureauleiders barsten vaak van talent en ambitie, maar worstelen vaak met belangrijke vraagstukken als rendementsverbetering, new business en personal branding.’
Hij vervolgt: ‘Ik merk dat er best veel belangstelling is voor BoardSupporter, maar in de huidige markt is men voorzichtig met het aangaan van langere termijn verplichtingen. In de economische cycli is er op twee momenten behoefte aan bureauconsultants: als het heel goed gaat, of juist slecht. Alleen als het goed gaat, is er ruim budget voor adviseurs, maar in de huidige markt is men voorzichtig met het aangaan van trajecten. Er is vooral behoefte aan kort, praktisch advies voor een concreet probleem, met een kop en een staart.'
Het gaat om een viertal workshops: Yearly Plan in 1 Day, Agency & Personal PR, Finance & PBT en Prospecting & Pitches. Van der Lecq geeft de trainingen zelf, in samenwerking met de VIA, bij zijn eigen bureau in Bussum of op locatie bij ‘de klant’.
Klussen en klusjes
Tenslotte, hoe gaat het nu met Van der Lecq en BoardSupporter? Afgaande op LinkedIn gaan met name de fotoklussen door het dak, of moet deze workshopreeks het tegendeel bewijzen? 'Dat hoor ik vaker. Er lopen bij mij altijd adviesklussen- en klusjes, maar de markt voor bureauconsultant is inderdaad wat lauw. Daarbij is fotografie lekker zichtbaar, terwijl het werk van BoardSupporter veelal onder de radar plaatsvindt.' Lacht: 'Of zie jij van andere adviseurs wel verslag of fotomateriaal van hun vertrouwelijke activiteiten?'