Premium

Ronnie Besseling en Jim Haakman beginnen digital design studio Nok Nok

Ronnie Besseling verlaat Edenspiekermann en begint eigen bureau met designer en coder Jim Haakman.

Nok Nok, Ronnie Besseling, Jim Haakman

Fotografie Lizzy Ann www.lizzyann.com

Besseling en Haakman werkten al een paar jaar samen aan verschillende digitale projecten in de tijd dat Besseling als digital design director bij Dawn en later bij Edenspiekermann zat. ‘We ontwikkelden snel een eigen, gezamenlijke manier van werken. Als ik een basisconcept had bedacht voor een klant, zoals de Kleuren van Artis, About The People of de website van Dawn zelf, haakte ik hem meteen aan om te zoeken hoe we met slimme techniek het concept konden verbeteren. Jim kan een concept laten leven in code zonder moeilijke gesprekken over techniek. De overlap van onze designervaring is de sleutel voor onze manier van werken. Ik concept en design, Jim design en techniek.’

Waarom willen jullie op eigen benen staan? Wat konden jullie bij Edenspiekermann en Dawn niet kwijt?

Besseling: ‘Ik kijk ernaar uit om na vijftien jaar eindelijk voor mezelf te beginnen. Er komt een tijd in je carrière dat je niet langer past in een bestaand systeem. Hoe goed dat systeem ook is. Dan wordt het tijd om een eigen systeem op te zetten. Wij zien dat er een groeiende behoefte is aan bureaus die eenvoudiger en flexibeler (lees: schaalbaar) georganiseerd zijn, maar wel de kwaliteit in huis hebben om tot de kern te komen van een vraag. Op die behoefte is Nok Nok Studio het antwoord. We noemen onszelf ook wel The little big studio.'

Haakman: ‘We werken voor merken, waarbij we de grenzen steeds meer zien vervagen tussen opdrachtgever en -nemer, en de vastomlijnde visie op wat een design studio voor hen zou moeten zijn. Maar we kunnen ook als bedenker en maker van digitale producten (websites, apps, een digitaal platform, digitale tools – als het maar een scherm heeft) “aanschakelen” bij bureaus.’

Happy Pixel, de mascotte van Nok Nok
Nok Nok

Jullie noemen jezelf digital design studio. In hoeverre is dat geïnspireerd op het initiatief Dutch Digital Design, dat makers zoals jullie in het buitenland promoot?

Besseling: ‘We voelen ons verbonden met Dutch Digital Design; sterker nog, ik was betrokken bij het ontstaan ervan 4 jaar geleden. Nok Nok past ook bij de signatuur van DDD: tot de kern komen, duidelijk zijn in communicatie en alle onzin achter wegen laten. Who’s there, vragen stellen om tot die kern te komen, helpt ons bij het filteren van onnodige informatie en te werken aan de oplossing.’

 

‘Wij brengen merken tot leven door het ontwikkelen van digitale producten’

 

Los van de schaalbaarheid, wat maakt Nok Nok anders dan anderen?

Haakman: ‘Onze focus is digitaal, als je dat nog mag roepen, want dat spreekt inmiddels voor zich. De belangrijkste touch points van een merk zijn digitaal. Daarom zien wij digitale productontwikkeling – iets echts maken – als de basis van wat we doen. We zien merk en digitale producten wat dat betreft als één. We begrijpen de essentie van design en branding en brengen dat tot leven door het ontwikkelen van digitale producten. Door deze manier van werken, vanuit merkconcept naar maken, testen en verbeteren, komt een project tot leven en voorkom je dat je wekenlang aan het discussiëren blijft over onzinnigheid. “Make it real. Real good.” noemen wij dat. We werken inmiddels voor i29 Interior Architects en Piggy, een loyaliteitsprogramma, waarvoor de digitale identiteiten creëren. Ja, die gaan ook offline gevoerd worden, maar de focus is digitaal hè.’

Dat geldt inmiddels toch ook voor andere visuele designbureaus, die digitale focus?

Besseling: ‘We zien dat grote designbureaus zich steeds meer als designconsultants beginnen te gedragen. Zulke organisaties lijken steeds meer op de oude stempel corporate klanten die ze bedienen. Veel praten en weinig werkelijk maken. De merken van morgen werken heel anders. Minder bullshit en meer impact. Wij voelen ons meer verbonden met dat soort merken, merken die echt willen veranderen. Voor die merken heeft onze manier van werken de meeste impact op hun eigen ontwikkeling, omdat we onderdeel zijn van één team. Met één gezamenlijke ambitie.’

En wat is die ambitie?

Haakman: ‘Positiviteit is voor ons een belangrijke driver voor samenwerking, met elkaar en met onze klanten. Wij willen merken helpen met groeien. En van daaruit onze studio laten groeien. Deze visie helpt om onze toekomst stap voor stap vorm te geven.'

Besseling: ‘Een groot voorbeeld is Ustwo. Dat is een grote design studio, die in opdracht van klanten werkt én eigen projecten en producten ontwikkelt. Ze zijn groot, maar noemen zichzelf een fampany. Een grote company die voelt als een tweede family. Waar je het beste uit jezelf kunt halen. Daar profiteert uiteindelijk iedereen van.’

Logo van Nok Nok
Ronnie & Jim
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie