Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenbond: ‘Boodschapper wil stoplicht op etiket voedingsmiddelen’

De bond wil dat de overheid snel werk maakt van ‘verkeerslichtensysteem’ op de verpakking van voedingsmiddelen.
Miniatuurvoorbeeld
Boodschapper wil stoplicht op etiketten
© 123rf
Miniatuurvoorbeeld
Boodschapper wil stoplicht op etiketten
© 123rf

Bijna driekwart van de consumenten, 71 procent, wil een logo met informatie over voedingswaarden op de voorkant van de verpakking van levensmiddelen. Dat is althans de conclusie die de Consumentenbond trekt uit onderzoek dat het op eigen initiatief liet uitvoeren. De Consumentenbond: ‘Boodschappers geven daarbij in meerderheid de voorkeur aan een soort “verkeerslichtensysteem”.’

related partner content for mobile comes here

Bart Combée, directeur van de Consumentenbond: ‘Wij willen dat de overheid hier snel werk van maakt. Consumenten willen heldere informatie op de voorkant van verpakkingen, waarmee ze in één oogopslag kunnen zien hoe gezond of juist ongezond een product is.’

Een representatief panel van ruim duizend consumenten, ondervraagd over verschillende systemen, bleek vooral positief over het ‘verkeerslichtlogo’, dat hoeveelheden vet, verzadigd vet, suikers en zout aangeeft en waarschuwt met de kleuren rood, oranje en groen.

Vinkje moet wijken voor verkeerslicht

De Consumentenbond zegt met succes te hebben gestreden tegen het vinkje op voedselverpakkingen, ‘omdat dat onbegrijpelijk was voor consumenten’. ‘Bovendien’, zegt Combée, ‘bleken producten met een vinkje niet altijd een gezondere of bewuste keuze.

'Het is nu hoog tijd voor een evenwichtig en begrijpelijk voedselkeuzelogo. Dat zou bovendien een mooie tegenhanger zijn voor alle claims en andere verkooppraatjes van fabrikanten op de verpakkingen, die daarmee vaak hoge gehaltes suiker, zout en vet verdoezelen.’

Een voedselkeuzelogo is volgens de Consumentenbond noodzakelijk omdat verborgen suiker, verzadigd vet en zout kunnen leiden tot hart- en vaatziektes, nierschade en diabetes.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in