Premium

Artis na jaren weg bij Springbok/Dawn, gaat verder met Natwerk

Een pitch ging hieraan vooraf. Al vóór hij Dawn oprichtte, werkte David Snellenberg met de dierentuin samen. 

Outdoorcampagne rond het 'Aardbewoners Festival'.

Natwerk is gekozen als het nieuwe reclamebureau van Artis. Het gaat in eerste instantie om drie campagnes die nog dit jaar moeten uitkomen, met mogelijkheid tot verlenging. 'We willen elkaar beter leren kennen en plannen voor de toekomst maken', aldus het Amsterdamse reclamebureau. De eerste campagne, die sinds vandaag live is, draait om het nieuwe Aardbewoners Festival, dat in juni plaatsvindt.

Aan de keuze voor Natwerk ging een pitch met drie andere onafhankelijke en Amsterdamse bureaus vooraf. Hiermee komt een einde aan de langdurige samenwerking met Springbok (voorheen Dawn). 

Artis de Partis

David Snellenberg, oprichter van Dawn, werkte zo'n twintig jaar samen met de Amsterdamse dierentuin. Eerst bij bureau BBDO, daarna als freelancer samen met ontwerper Christian Borstlap en sinds 2008 vanuit Dawn. Met Borstlap bedacht en ontwierp Snellenberg talloze posters en de alom geliefde knuffel Artis de Partis. Ook de campagne 'Nergens vind je zoveel kleuren als in Artis' kon op veel waardering rekenen, zowel binnen als buiten 'het vak'. 

Maar ondanks de vruchtbare samenwerking met Dawn en Snellenberg kiest Artis nu toch voor een nieuw bureau. 'Bij Artis waait een nieuwe marketingwind en daar past een nieuw bureau bij', zegt Snellenberg. 'Natwerk is Amsterdams, lokaal en meer gericht op activerende campagnes. Dat past goed bij het Artis van nu.'

Het is geen geheim dat Snellenberg (53) de laatste maanden meer op de achtergrond bij Springbok opereert, maar dit staat voor Artis los van de keuze voor een nieuw bureau, stelt hij. Evengoed zal Snellenberg 'op en af betrokken blijven bij het merk', zegt hij. 'Maar niet meer als reclamemaker. Of ik in die hoedanigheid ga samenwerken met Natwerk? Nou, ik ken Reinier (managing director, red.) goed, maar dat is voor nu niet aan de orde.'

Festival voor iedereen

De campagne rond het Aardbewoners Festival wordt uitgerold via outdoor en online video (productie: Eyeforce). Marieke Zekveld, brand manager Artis: 'Bezoekers kunnen tijdens deze festivalweek onder meer een ruimtemissie ervaren in het Planetarium, luisteren naar sprekers als André Kuipers en de genieten van een vegetarisch diner van Freddy Trathlener. Het is de eerste keer dat we het festival organiseren en het is bedoeld voor iedereen; van kleuter en foodie tot activist.'

De campagne richt zich op 'alle aardbewoners', zoals mensen, bijen, vogels en onderwaterdieren, vult Barend Stegeman, creatief directeur Natwerk aan. 'Dit resulteerde in uitingen in microformaat voor een microbe tot mega-uitingen voor de mens.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie