WPP (GroupM) en Omnicom (Omnicom Media Group) hebben de miljarden-mediapitch van Amazon gewonnen. In Nederland krijgt GroupM het account in handen.
De accounts worden opgesplitst naar geografie, waarbij OMG (OMD/PHD) het werk in Noord- en Zuid-Amerika voor zijn rekening neemt en WPP de EMEA en APAC regio's. Amazon noemt de beslissing een 'strategische zet om te profiteren van het beste dat beide bureaus te bieden hebben'.
IPG Mediabrands verliest daarmee het account na elf jaar. Afgelopen december werd IPG Mediabrands de eerste holding die ging samenwerken met Amazon Ads ter ondersteuning van het onlangs gelanceerde Prime Video-advertentieplatform.
Een woordvoerster van Amazon zegt tegen Adweek dat de beslissing is genomen na een zorgvuldig en uitgebreid beoordelingsproces. 'We hebben onderzoek gedaan naar de marktexpertise, mediaervaring op alle niveaus, mediaprijzen, datatools en accountmanagement van elk bureau in alle regio's.'
Volgens Amazon nam dat proces meer dan zes maanden in beslag, waarbij derde partij MediaSense de bevindingen valideerde.
Miljardenaccount
Volgens cijfers van COMvergence bedroegen de wereldwijde mediabestedingen van Amazon ongeveer 4,8 miljard dollar in 2023.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!