In piekjaren 2017 en 2018 won Nederland respectievelijk 33 en 31 Leeuwen (bekijk hier een overzicht van 2011-2019), terwijl 2019 slechts 10 en de online versie van Cannes Lions vorig jaar (waarbij twee Corona-jaren in één werden beoordeeld) slechts 7 Leeuwen opleverde.
Dit jaar was het achtmaal prijs:
Brons voor Women Inc. en BrandedU ‘Mijn naam is Peter’ door The Family Amsterdam (in de categorie Media)
Brons voor Mercedes-Benz ‘Millboard’ door Publicis Groupe Brussel, Berlijn en Amsterdam (in de categorie Media)
Brons voor ‘A piece of Ajax’ door One Nil Amsterdam (i.s.m. Falsum Breda, Major Fifth Oss en Het PR Bureau – in de categorie PR)
Zilver en brons voor ‘Samsung FastFrame’ van Samsung door Cheil Amsterdam (beide in de categorie Entertainment Lions for Sports)
Zilver (in Film Craft) en brons (in Film) voor ‘We Will Become Better’ (een protest tegen het Russische regime) van LGBT Network door Halal Amsterdam
Goud voor ‘The Art of Stealing’ van en door Netflix Amsterdam (i.s.m. National Museum Warschau) in de categorie Outdoor
In de Young Lions-competitie won Nederland trouwens nog 2 prijzen: Gabriel Abrucio & Isaque Seneda (Publicis Amsterdam) in de categorie Digital brons en Nino Stoffels & Claudine Wijsmuller (Natwerk) in de categorie Marketers goud met 'Play with your balls'.
Daarnaast werd Emma Branderhorst, regisseur bij Pink Rabbit, winnaar bij de Cannes Lions Young Director Award met haar film Vlekkeloos over 'menstruatiearmoede', een veel groter probleem dan men vaak beseft. De film vertelt het verhaal van de 15-jarige Ruby die tijdens haar menstruatieperiode haar moeder niet durft te vragen om tampons of maandverband, omdat ze weet dat daar geen geld voor is.
Dentsu Creative Bangalore bureau van het jaar
En hieronder de 32 Grand Prix-winnaars van Cannes Lions 2022 in 31 categorieën - in Film werden 2 Grand Prixs uitgereikt. The Unfiltered History Tour van Dentsu Creative Bangalore won 3 Grand Prixs. DDB Mexico met Data Tienda, BBDO België met The Breakaway en AMV BBDO London met Hope Reef scoorden er ieder twee.
BRAND EXPERIENCE & ACTIVATION LIONS
Grand Prix winnaar: Dentsu Creative, Bengaluru / Dentsu Creative, Mumbai / Dentsu Creative, Gurgaon
Campagne: British Museum voor Vice Media (The Unfiltered History Tour with VICE World News)
CREATIVE B2B LIONS
Grand Prix winnaar: Wunderman Thompson, Minneapolis
Campagne: Speaking In Color voor Sherwin-Williams Coil Coatings
CREATIVE BUSINESS TRANSFORMATION LIONS
Grand Prix winnaar: L&C, New York
Campagne: Pinatex voor Dole Sunshine Company & Ananas Anam
CREATIVE DATA LIONS
Grand Prix winnaar: DDB Mexico, Mexico City
Campagne: Data Tienda voor WeCapital
CREATIVE ECOMMERCE LIONS
Grand Prix winnaar: Leo Burnett Chicago
Campagne: Thighstop voor Wingstop
CREATIVE EFFECTIVENESS LIONS
Grand Prix winnaar: FCB Chicago / FCB New York
Campagne: Contract For Change voor Michelob Ultra
CREATIVE STRATEGY LIONS
Grand Prix winnaar: BBDO België, Molenbeek-Saint-Jean
Campagne: The Breakaway: the First Ecycling Team For Prisoners voor Decathlon
DESIGN LIONS
Grand Prix winnaar: FCB, Lissabon
Campagne: Portuguese (Re)Constitution voor Penguin Books
DIGITAL CRAFT LIONS
Grand Prix winnaar: Virtue Worldwide New York
Campagne: Backup Ukraine voor Polycam X UNESCO
DIRECT LIONS
Grand Prix winnaar: Coinbase
Campagne: Floating QR Code
ENTERTAINMENT LIONS
Grand Prix winnaar: McCann, Stockholm
Campagne: Eat A Swede voor Swedish Food Federation
ENTERTAINMENT LIONS FOR MUSIC
Grand Prix winnaar: Doomsday Entertainment, Los Angeles / Sony Music Latin, Miami
Campagne: This Is Not America voor Residente
ENTERTAINMENT LIONS FOR SPORT
Grand Prix winnaar: R/GA Londen
Campagne: NikeSync voor Nike
FILM CRAFT LIONS
Grand Prix winnaar: Serviceplan Germany
Campagne: The Wish voor Penny
FILM LIONS
Grand Prix winnaar: Channel 4
Campagne: Super. Human (voor de Paralympische Spelen)
AND
Grand Prix winnaar: Apple
Campagne: Underdogs series part 3, Escape from the Office
GLASS: THE LION FOR CHANGE
Grand Prix winnaar: DDB Mexico, Mexico City
Campagne: Data Tienda voor WeCapital
Grand Prix for Good
Winnaar: Vespa Pictures, Californië (voiceover Ricky Gervais)
Campagne: Save Ralph voor Humane Society International
GRAND PRIX FOR GOOD – HEALTH
Winnaar: Area 23
Campagne: Lil Sugar Master of Disguise voor Hip Hop Public Health
HEALTH & WELLNESS LIONS
Grand Prix winnaar: VMLY&R
Campagne: ‘The Killer Pack’ voor Maxx Flash
INDUSTRY CRAFT LIONS
Grand Prix winnaar: AMV BBDO Londen
Campagne: Hope Reef voor Sheba Pet
INNOVATION LIONS
Grand Prix winnaar: Leo Burnett Sydney
Campagne: One House To Save Many voor Suncorp Group
MEDIA LIONS
Grand Prix winnaar: AMV BBDO Londen
Campagne: Hope Reef – Mars Pet Care (Sheba X fish)
MOBILE LIONS
Grand Prix winnaar: Google, Mountain View / T Brand Studio, New York / W+K, Portland / GUT, Miami
Campagne: Real Tone voor Google
OUTDOOR LIONS
Grand Prix winnaar: Havas Middle East
Campagne: Liquid Billboard voor Adidas
PHARMA LIONS
Grand Prix winnaar: VMLY&R
Campagne: ‘I Will Always Be Me’ voor Dell Technologies en Intel
PR LIONS
Grand Prix winnaar: BBDO België, Molenbeek-Saint-Jean
Campagne: The Breakaway: the First Ecycling Team For Prisoners voor Decathlon
PRINT & PUBLISHING LIONS
Grand Prix winnaar: Impact BBDO Dubai
Campagne: The Elections Edition for Annahar Newspaper