Grit is ontstaan uit een langdurige samenwerking tussen de bureaus. ‘We werken al een paar jaar samen en dat bevalt goed. Elk bureau heeft een eigen specialisme en die krachten bundelen we nu samen’, verklaart Barry Schwarz, oprichter en creative director bij Addikt.
Addikt is gespecialiseerd in motion en sonic branding. Dog and Pony en Codesign focussen op merkstrategie en design. Naast Schwarz, bestaat het managementteam uit: Rajesh Dahiya (oprichter en creative director bij Codedesign), Mohor Ray (medeoprichter Codesign), Pol van Haren (oprichter en creative director bij Dog and Pony) en Koen van Ovoorde (oprichter Addikt). neergelegd.
Supermarktmodel
De oprichters hebben de ambitie om identiteiten voor internationale merken te ontwikkelen, opdrachten die doorgaans bij grote traditionele bureaus worden. Wat Grit onderscheid ten opzichte van traditionele bureaus? Schwartz antwoordt: ‘Grit biedt een alternatief voor het zogenaamde “supermarktmodel”, waarbij een bureau opereert met beschikbare disciplines die zij in huis hebben. Wij geloven in specialisme en stellen daarom voor elk project een flexibel team van designspecialisten samen.’
Uitbundig
Grit wil organisaties aanspreken die wereldwijd opereren. Schwarz: ‘Steeds meer bedrijven internationaliseren en hebben behoefte aan een bureau dat andere culturen begrijpt. Nederland is qua design minimalistisch, terwijl India uitbundiger is. Wij ontwikkelen een overkoepelende stijl, die een lokaal karakter heeft maar ook internationaal werkt.’
Het netwerk werkt voor merken als Tata Motors, Booking.com, AkzoNobel, Eredivisie en StarSports. ‘Voor Script by Godrei hebben we bijvoorbeeld een logo in acht verschillende talen gemaakt. Hiervoor hebben het merk vanuit een breed perspectief geanalyseerd, zodat je een uiting krijgt die voor verschillende culturen werkt’, aldus Schwarz.
Grit heeft vestigingen in Amsterdam, Mumbai en Delhi. Nederland is de hub voor Europa en Mumbai en Delhi voor Azië.