De verandering van 'Holland' logo naar 'Netherlands' logo, een rommelige oplossing voor een probleem dat eigenlijk niet echt een probleem is
Giesbergen (1941), mede-oprichter van TBWA Nederland en ontwerper van het vrijheidssymbool 4 en 5 mei, is op 28 november overleden.
De wens om met één merk de wereld te veroveren, vraagt om begrip voor enorme cultuurverschillen. Voorkom naïviteit.
Niets is zo ontmythologiserend als aan het volk willen uitleggen hoe zoiets magisch als een topfilm of een topcommercial tot stand is gekomen.
Stop alsjeblieft met dat Unilever-logo achter elke commercial van Dove, Unox, Bertolli en al die andere honderden merken te plakken. Want daarmee worden ze juist ontdaan van hun authenticiteit, wordt het ineens 'corporate'. Koud, afstandelijk, nietszeggend.
Al jaren verbaas ik me erover dat marketeers en hun reclamebureaus van de grote twintig merken zichzelf nog steeds als A-merken-’bouwers’ betitelen.
Het marketingvak mist visionairs, ondernemerschap en creativiteit. Het is sowieso een discipline die binnen ondernemingen behoorlijk onder druk staat. Aldus Jan Rijkenberg, ceo BSUR Group.door Jan Rijkenberg