Wat zijn de uitdagingen van de marketeer?
Als u naar de marketingdiscipline in brede zin kijkt, wat zijn dan volgens u de grootste kansen en uitdagingen voor het vak in de komende jaren?, luidde zowel in 2000, 2001 als ook in 2002 de eerste vraag in het onderzoek. Waren in 2000 internet en e-commerce nog de gescheiden kernwoorden, in 2002 worden ze nagenoeg uitsluitend in één adem genoemd en valt de score van 28% ook beduidend lager uit dan in 2001 (bij elkaar 37%) of 2000 (60%). Daarnaast zien we dit jaar een duidelijk doorgaande interesse in het cluster van one-to-one marketing, CRM en relatiebeheer. De getallen spreken voor zich: van 24% in 2000 via 32% in 2001 naar 39% nu. Internet is dus niet meer het doel op zich, maar het middel, of tenminste een van de middelen geworden.
Anderzijds zijn er natuurlijk ook legio risico’s of bedreigingen voor de marketingdiscipline. Hier is met name het spook van de recessie actief. In 2000 noemde geen van de marketeers een teruglopende economische ontwikkeling als belangrijke bedreiging. Vorig jaar was dat 8 procent en nu ziet maar liefst 27 procent van de marketeers de krimpende budgetten als gevolg van de economische dip als een probleem.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid