Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat zijn de uitdagingen van de marketeer?

Wat beweegt marketeers? Dat was de vraag die voor de derde keer in de Grote Marketing Enquete centraal stond, die deze maand in het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als u naar de marketingdiscipline in brede zin kijkt, wat zijn dan volgens u de grootste kansen en uitdagingen voor het vak in de komende jaren?, luidde zowel in 2000, 2001 als ook in 2002 de eerste vraag in het onderzoek. Waren in 2000 internet en e-commerce nog de gescheiden kernwoorden, in 2002 worden ze nagenoeg uitsluitend in één adem genoemd en valt de score van 28% ook beduidend lager uit dan in 2001 (bij elkaar 37%) of 2000 (60%). Daarnaast zien we dit jaar een duidelijk doorgaande interesse in het cluster van one-to-one marketing, CRM en relatiebeheer. De getallen spreken voor zich: van 24% in 2000 via 32% in 2001 naar 39% nu. Internet is dus niet meer het doel op zich, maar het middel, of tenminste een van de middelen geworden.

related partner content for mobile comes here

Anderzijds zijn er natuurlijk ook legio risico’s of bedreigingen voor de marketingdiscipline. Hier is met name het spook van de recessie actief. In 2000 noemde geen van de marketeers een teruglopende economische ontwikkeling als belangrijke bedreiging. Vorig jaar was dat 8 procent en nu ziet maar liefst 27 procent van de marketeers de krimpende budgetten als gevolg van de economische dip als een probleem.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in