Overslaan en naar de inhoud gaan

CGR komt met nieuwe reclameregels

De stichting Code Geneesmiddelenreclame, zelfreguleringorgaan van de branche, heeft nieuwe regels vastgesteld om de grens tussen informatie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het gaat om een aanvulling op de code die de branche van apothekers, drogisterijen en medicijnfabrikanten zelf hebben ontwikkeld. Volgens de stichting is er behoefte aan duidelijkheid over de grenzen tussen reclame en voorlichting. De Stichting Code Geneesmiddelen vindt dat voorlichting over receptgeneesmiddelen 'gebalanceerd en genuanceerd' moet zijn. Ook moeten de naam en het adres van de verstrekker van de informatie bekend worden gemaakt in de uitingen. In de nieuwe richtlijn wordt ook duidelijk gemaakt op welke wijze een bedrijf via internet mag communiceren. Zo is er een regeling omtrent het gebruik van links en banners opgenomen.

related partner content for mobile comes here

Volgens de stichting bestaat er te weinig duidelijkheid over de grens tussen informatie en reclame. Half mei won het farmaceutische bedrijf Novartis Pharma een rechtszaak over een televisiespotje. Daarin waarschuwde een 'arts' dat schimmelnagels besmettelijk zijn en dat de aandoening niet vanzelf overgaat. Het Openbaar Ministerie heeft hoger beroep aangetekend. Wanneer dit dient, is nog niet bekend, aldus dagblad Trouw.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in