Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat leest Kotler?

Begin september verleende Nyenrode Business Universiteit een eredoctoraat aan marketinggoeroe Philip Kotler (72). Kotler combineerde zijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Begin september verleende een eredoctoraat aan marketinggoeroe (72). Kotler combineerde zijn bezoek aan Nederland met een gastcollege. Klaas Weima, directeur/oprichter , was erbij en mocht hem interviewen.

related partner content for mobile comes here

Het artikel staat deze maand in , hieronder de belangrijkste uitspraken. Naast opmerkingen over marketing in 2007, noemt Kotler ook wat inspiratiebronnen en een rijtje favoriete boeken.

Philip Kotler is toch vooral bekend van de 4p's. Hij relativeert dat tegenover Weima: 'Marketing is anno 2007 veel breder. De vier P's is window dressing en puur tactische marketing.'

Marketing heeft volgens Kotler tegenoordig als doel 'het creëren, communiceren en leveren van waarde aan een gesegmenteerde markt met een winstoogmerk'. In zijn filosofie is de klant koning. De rol van marketeers is om klanten te winnen, te behouden en te laten groeien.

Hoe bereik je klanten anno 2007?
'De mediaset is veel uitgebreider dan vroeger en klanten zijn lastiger te bereiken. Out of home-marketing wordt steeds belangrijker. Neem Samsung bijvoorbeeld. Op Schiphol zie je een levensgrote mobiele telefoon boven op een billboard. Dit soort in the face-marketing zullen we meer gaan zien. Ik adviseer daarnaast marketeers om niet roekeloos hun budget in te zetten op traditionele media, maar minimaal 10 procent te reserveren voor experimenten in nieuwe media.'

Marketing is een evolutieproces?
'Ja. Marketing 1.0 (share of mind) is de meest traditionele vorm van marketing, waarbij marketeers hun merken onderscheiden op basis van rationele product claims. Zo staat Volvo voor veiligheid.
Marketing 2.0 (share of heart) kwam in de jaren negentig op en richt zich op emotionele binding tussen mensen en merken. Mensen kozen voor een merk, vanuit hun hart en niet enkel op rationele gronden. Apple en Nike zijn typische lovemarks.
Marketing 3.0 (share of spirit) gaat nog een stap verder. Mensen vinden het steeds belangrijker een steentje bij te dragen aan een betere wereld en de maatschappij waarin ze leven. Ben & Jerry's heeft dit goed begrepen.'

Kotler heeft verscheidene succesvolle boeken en meer dan 100 wetenschappelijke artikelen geschreven over marketing en marketingstrategie. Zijn belangrijkste inspiratiebronnen:
'Naast de Harvard Business Review, Wallstreet Journal en Newsweek lees ik graag de nieuwste marketingboeken. Elk jaar wordt wel een boek gepubliceerd dat echt de moeite waard is om te lezen. Neem , en . Ik haal ten slotte ook inspiratie uit merken als Starbucks, Nike en Apple.'

Kotlers leestips:
- , Frederick Reichheld
- , Rajendra Sisodia, David Wolfe & Jagdish N. Sheth
- , Jim Collins
- , Paco Underhill
- , Jack Trout
- , Chan Kim, Renee Mauborgne
- , David Balter

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in