Waarom zender Fox nog steeds geen haast heeft
De tv-zender Fox begon precies een jaar geleden. De kijkcijfers bleven laag, maar Fox kreeg van de buitenlandse bazen alle tijd om gestaag te groeien in Nederland. Ook dit jaar is dat weer het geval. Er is nog steeds geen druk om snel in kijkaandeel te groeien, zegt Head of Programming Mark Bruitsman. Hij kwam in november vorig jaar over van tv-zender Veronica.
Hij kijkt terug op een ‘leerzaam jaar waarbij we, zoals vanaf het begin duidelijk uitgesproken, bescheiden gestart zijn. Er ligt nu een prima basis om verder te groeien. Want laat duidelijk zijn: groeien is en blijft onze ambitie.’
Simpsons
Het afgelopen seizoen was er aanvankelijk niet veel meer op Fox te zien dan series als “The Simpsons” en “The Walking Dead” (afbeelding boven). Ook was er het live programma Fox Voetbal, maar dat is inmiddels van de buis verdwenen. Dit jaar kunnen we in ieder geval meer verwachten, waaronder ook programma’s van eigen bodem. Bruitsman: ‘Ja er komen zeker nieuwe programma’s en formats, waaronder enkele Nederlandse. We bouwen in ons eigen tempo verder aan de zender en koesteren onderweg onze bescheiden successen. Bovendien is Fox sinds 1 augustus beschikbaar in alle digitale tv-huishoudens, wat bij de start een jaar geleden nog niet het geval was. Die ontwikkeling is nu ook afgerond en vergroot ons bereik.’
In de basis blijft de programmering van Fox komend seizoen onveranderd met series, films en ook sport. ‘Maar met sport ligt de aandacht meer op live events zoals recentelijk de Johan Cruijff Schaal en de finales van Wimbledon. Dat blijven we doen in samenwerking met betaalkanaal Fox Sports en we breiden dat zelfs uit met de KNVB Beker. We zullen ook synergie met Fox Sports blijven opzoeken.’
EMM (Eredivisie) verkocht eerder dit jaar de rechten van de samenvattingen van de Eredivisie voor drie jaar aan de NOS. Hadden de zenderbazen van Fox die niet liever zelf behouden om substantieel marktaandeel te winnen? Bruitsman: ‘Natuurlijk hadden we de Eredivisie-samenvattingen er graag bij gehad, maar stel die vraag aan mijn collega’s van de andere zenders en je krijgt hetzelfde antwoord. Daar is voor nu anders in besloten, maar over drie jaar is er weer een nieuwe kans. Die tijd zullen we benutten om de positie van Fox verder te versterken.’
Fox moet dus echt verder ontwikkeld worden tot een brede entertainmentzender voor de doelgroep 20-49, ‘met daarnaast qua gevoel focus op de dertigers’. Over het marktaandeel waarop Fox mikt, doet men geen uitspraken. Ook Bruitsman niet. ‘We willen stap voor stap het marktaandeel vergroten. Groei is en blijft onze ambitie’, herhaalt hij.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid