Overslaan en naar de inhoud gaan

Edelman ontslaat topman vanwege ‘dom antwoord’ over klimaatsceptici

Guardian-onderzoek pr-bureaus kost 'ham-head' Mark Hass de kop.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Edelman heeft de Amerikaanse president en ceo Mark Hass in juli ontslagen, deels vanwege de ‘domme’ reactie op een onderzoek van The Guardian. Dat meldde ceo Richard Edelman tegen de Amerikaanse site .

related partner content for mobile comes here

Aanleiding voor dit alles was een onderzoek van The Guardian samen met het Climate Investigations Center. Ze vroegen aan de mondiale top-25 van pr-bedrijven of zij zouden werken voor organisaties die de menselijke invloed op de klimaatverandering ontkennen.

Afzonderlijke afweging

Een aantal bureaus liet The Guardian weten dat niet te doen uit principiële overwegingen. Dat waren onder meer de bureaus die onder WPP vallen, Waggener Edstrom (WE), Weber Shandwick, Text100, en Finn Partners. Zie ook hierover op CommunicatieOnline.

Edelman liet echter in eerste instantie weten dat het best voor ontkenners van de klimaatverandering zou kunnen werken. De sleutelcriteria zijn of het ‘op constructieve wijze’ gebeurt met ‘productive outcomes’ voor de ‘energie-uitdagingen’ , liet woordvoerder Michael Bush van Edelman weten Hij voegde eraan toe dat voor iedere opdracht een afzonderlijke afweging wordt gemaakt.

Onverstandig

Dat bleek niet zo’n verstandig antwoord, Bush meldde later spijt te hebben van zijn eerdere antwoord. ‘Helaas, die stellingname werd niet volledig gedeeld’ liet hij The Guardian weten. In een klaarblijkelijke poging tot damage control liet het pr-concern The Guardian weten dat het formeel niet mee zal werken aan campagnes die de klimaatverandering ontkennen.

Het leverde Edelman de nodige kritiek op, onder meer van de Amerikaanse site Vice Motherboard, dat in de persoon van senior-redacteur Brian Merchant een kritisch stuk schreef over het werk van het grootste onafhankelijke pr-bureau voor het American Petroleum Institute .

Telefoontje

Een paar dagen later werd Merchant gebeld door CEO Richard Edelman zelf. Die zei: ‘Wij hebben het hoofd van onze Amerikaanse [afdeling] ontslagen, voor een deel vanwege het domme briefje dat hij schreef.’

Merchant vroeg Edelman of vond dat zijn standpunt verkeerd was weergegeven. "Ja. Erg, Erg. Ik wil de schuld niet bij de Guardian-journalist leggen, meer dan ik jou de schuld geef - ik leg de schuld bij het ‘ham-head’ die de vragenlijst een beetje, eh, slick invulde. En ik hou daar niet van.’

Versneld

De volgende dag schreef Edelman een op de website van zijn bedrijf waarin hij ingaat op de kwestie rond de klimaatsverandering en ook de verlasggeving erover van Vicee Motherboard, die hij nog wel een veeg uit de pan geeft.

Er wordt overigens in de Amerikaanse media getwijfeld aan de uitleg van Richard Edelman. In april werd al duidelijk dat Hass zou terugtreden bij Edelman. Volgens het bureau toen omdat hij ‘andere belangen wilde nastreven’.  Nu is dit alles blijkbaar wat versneld vanwege het &;domme&; antwoord waarvoor Hass verantwoordelijk was.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in