Overslaan en naar de inhoud gaan

'Vrouwen gevoeliger voor voetbalreclame'

Wat wordt er gezien tijdens de 90 minuten van een voetbalwedstrijd op tv? Uit onderzoek van Validators blijkt dat er een duidelijk verschil…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voetballiefhebbers die frequent naar wedstrijden kijken hebben gemiddeld meer aandacht voor de bal en zoeken naar afspeelmogelijkheden. Voetbaldummies zijn sporadische kijkers die gedurende de wedstrijd met hele andere dingen bezig zijn. De voetballiefhebber doet als het ware mee met de wedstrijd en kijkt vanuit een voetbaltactisch oogpunt naar de gebeurtenissen op het veld. Voetbaldummies hebben meer aandacht voor andere elementen zoals de scheidsrechter, sponsorborden of supporters op de tribune.

related partner content for mobile comes here

Puur op basis van zichtbaarheid is volgens Validators gebleken dat een tv-kijker gemiddeld 0.8% van de zendtijd kijkt naar een sponsorbord. Dit is 4x lager dan eerder werd aangenomen. Een voetbaldummy kijkt drie keer vaker naar een sponsorbord dan een voetballiefhebber en vrouwen gemiddeld twee keer vaker dan mannen. Het blijkt volgens de onderzoekers dat voetballiefhebbers min of meer blind zijn voor sponsorborden op tv.

Adverteerders richten zich nu vooral op de logische doelgroep van voetballiefhebbers terwijl vrouwen met een laag interesseniveau gevoeliger zijn voor sponsorreclame. Kleine aanpassingen aan het sponsorbord kunnen heel waardevol zijn en leiden tot hogere merkherkenning, aldus . Enkele tips zijn het bord direct aan het veld plaatsen, de uiting op een LED bord tonen en te voorzien van een dynamisch ontwerp. Ook dode spelmomenten in de wedstrijd zijn positief voor zichtbaarheid van sponsorreclame en strengere regels binnen het voetbal leveren dus concreet meer reclame-effect op. Van alle merken die de respondenten hebben onthouden is 72% getoond op een LED bord met een dynamisch design. Statische borden hebben hun langste tijd gehad.

Hoewel de zichtbaarheid van sponsorreclame laag is, krijgt de kijker het merk van de adverteerder ook onbewust mee. Dit wordt het ‘exposure effect’ genoemd. Uit het onderzoek is gebleken dat na het tonen van een afbeelding van het sponsorbord de reclame toch nog gemiddeld 9% beter wordt onthouden. In eerste instantie zegt men de reclame niet gezien te hebben. Toch blijkt het merk wel herkend te worden na het zien van fragmenten met zowel juiste merken als ‘fake merken’.

Het onderzoek bestond uit twee delen, namelijk onderzoek met eyetracking (n=48) en online onderzoek. De deelnemers kregen tweemaal vijf minuten voetbal te zien uit verschillende wedstrijden. Het kijkgedrag werd hierbij opgenomen met een eyetracker, een apparaat dat registreert waar iemand zijn oog op laat vallen. Het kwantitatieve online onderzoek is ingevuld door 376 respondenten (veldwerk SSI) die na het zien van dezelfde voetbalfragmenten vragen kregen over de getoonde merken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in