Verbod op kinderreclame heeft nauwelijks effect
Vea-directeur Frans Blanchard brengt de uitkomsten nu naar buiten vanwege aandacht die de Consumentenbond vraagt voor een onderzoek waarop Lennert Veerman vorige maand promoveerde aan het Erasmus Medisch Centrum.
Veerman concludeert dat het aantal kinderen met overgewicht door een effectief verbod op reclame voor ongezonde voeding zou dalen met 1,5 procent.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta‘De Consumentenbond gaat nogal kort door de bocht’, zegt Blanchard. ‘Het proefschrift is gebaseerd op data uit 1977 en voorspelt juist een beperkt effect van een reclameverbod op overgewicht.’
De EACA-inventarisatie van diverse wetenschappelijke studies bevestigt juist dat verboden niet werken. In Engeland stelde Ofcom vast dat er een correlatie is tussen de hoeveelheid tijd doorgebracht voor de tv, een slecht dieet, slechte gezondheid en overgewicht bij kinderen en volwassenen. Tv-reclame zou slechts een beperkt direct effect hebben op voedselvoorkeur, consumptie en gedrag.
In de VS voeden ervaringen van de Federal Trade Commission de verwachting dat een verbod op reclame voor voedingsmiddelen waarschijnlijk zou worden opgevuld door reclame voor zittende bezigheden zoals computerspellen en andere tv-programma’s. En dus niet door meer reclame voor bewegingssporten. Verder blijkt dat verboden in Zweden en Quebec geen effect hebben.
De Consumentenbond laat weten ‘al jaren te pleiten voor een adequate aanpak van marketing gericht op kinderen. In het onderzoek van Veerman ziet de bond een extra steun voor zo’n verbod.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid