Overslaan en naar de inhoud gaan

Verbod op kinderreclame heeft nauwelijks effect

Reclameverboden sorteren niet of nauwelijks effect op overgewicht bij kinderen. Dit constateert de Vea op basis van vorige week verkregen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vea-directeur Frans Blanchard brengt de uitkomsten nu naar buiten vanwege aandacht die de Consumentenbond vraagt voor een onderzoek waarop Lennert Veerman vorige maand promoveerde aan het Erasmus Medisch Centrum.

related partner content for mobile comes here

Veerman concludeert dat het aantal kinderen met overgewicht door een effectief verbod op reclame voor ongezonde voeding zou dalen met 1,5 procent.

‘De Consumentenbond gaat nogal kort door de bocht’, zegt Blanchard. ‘Het proefschrift is gebaseerd op data uit 1977 en voorspelt juist een beperkt effect van een reclameverbod op overgewicht.’

De EACA-inventarisatie van diverse wetenschappelijke studies bevestigt juist dat verboden niet werken. In Engeland stelde Ofcom vast dat er een correlatie is tussen de hoeveelheid tijd doorgebracht voor de tv, een slecht dieet, slechte gezondheid en overgewicht bij kinderen en volwassenen. Tv-reclame zou slechts een beperkt direct effect hebben op voedselvoorkeur, consumptie en gedrag.

In de VS voeden ervaringen van de Federal Trade Commission de verwachting dat een verbod op reclame voor voedingsmiddelen waarschijnlijk zou worden opgevuld door reclame voor zittende bezigheden zoals computerspellen en andere tv-programma’s. En dus niet door meer reclame voor bewegingssporten. Verder blijkt dat verboden in Zweden en Quebec geen effect hebben.

De Consumentenbond laat weten ‘al jaren te pleiten voor een adequate aanpak van marketing gericht op kinderen. In het onderzoek van Veerman ziet de bond een extra steun voor zo’n verbod.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in