Overslaan en naar de inhoud gaan

V&D gluurt bij Bijenkorf, Bijenkorf spiekt bij V&D

V&D en Bijenkorf kijken steeds meer bij elkaar over de schutting. Bijenkorf gebruikt bijvoorbeeld de succesvolle La Place-formule en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

en kijken steeds meer bij elkaar over de schutting. Bijenkorf gebruikt bijvoorbeeld de succesvolle La Place-formule en past die toe op het kwakkelende format van de eigen La Rouge restaurants.

related partner content for mobile comes here

En V&D vervangt deze week het eigen electronica-assortiment door het spul van (ook ). Het warenhuis hoopt met het binnenhalen van bekende A-merken (zoals eerder Hunckemöller, Mexx, Orange en Benetton) op extra klantenstroom (bron: ). V&D kijkt wat dat betreft goed naar de Bijenkorf, want die heeft al langer succes met deze formule.

Zo hebben de kledingmerken In Wear, Boss en Benetton al jaren een eigen winkeltje in het warenhuis, naast de eigen kledingmerken.

De horeca van V&D loopt in tegenstelling tot de andere divisies goed, en zorgt voor circa 15 procent van de omzet van V&D.

La Rouge bestaat al twintig jaar maar kent op dit moment teveel kosten en een te lage marge. Tijd dus om les te nemen van de La Place-collega's.

Dat betekent bijvoorbeeld dat de maaltijden in het zicht van de klant worden klaar gemaakt, daarnaast is de kaart aangepast. Er loopt op dit moment een pilot in de Amsterdamse vestiging van de Bijenkorf.

V&D op zijn beurt heeft een pilot met Dixons lopen in de warenhuizen van Hilversum en Groningen. Het warenhuis geeft steeds meer winkelruimte weg aan A-merken om het bestaande kern-assortiment meer 'glans' te geven.

Critici vinden dat deze nieuwe strategie niet ver genoeg gaat, maar de nieuwe marketingdirector Madeleinde van der Zwaan zegt tegen het : 'V&D is al een sterk merk, de helft van de Nederlanders shopt al eens per maand bij ons. Dat moeten we nu alleen uitvergroten.'

Van der Zwaan had ook kunnen kiezen voor het format van HEMA (ook Vendex KBB) maar wil liever werken aan een beter imago, en dat betekent volgens haar doorgaan op V&D's sterke punten en claimen dat V&D een echt warenhuis is. Dat betekent volgens van der Zwaan voldoende keuze bieden, met een gedifferentieerd aanbod, middels een juiste mix tussen A-merken en private labels.

Volgens van der Zwaan is de omzet juist gestegen in de winkels waar het aantal A-merken is aangevuld, al dan niet uit de eigen Vendex-stal.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in