Unilever gebruikt iBeacons andersom: offline shopper data voor mobiele ads


Unilever deed een test in Stockholm, in samenwerking met bureau Mindshare en dataspecialist Glimr.
Nieuwe soep proberen
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet ging om een bus van Knorr waar mensen een nieuwe soep konden proberen. Retargeting ging als volgt: de eerst volgende keren dat de bezoeker van de free sampling de app van de Zweedse krant Aftonbladet opende, zag hij een mobiele Knorr-advertentie met coupons. Zo werden de mensen aan de campagne herinnerd en werd Knorr gepercipieerd als modern merk.
Nieuwe ontwikkeling
De iBeacons die worden ingezet om offline data in kaart te brengen voor mobile ads, dat is volgens The Drum een nieuwe ontwikkeling. De meeste tests met performance-driven beacons richten zich op merkbouwen.
Door met een media-eigenaar (in dit geval de Zweedse krant) in zee te gaan, kan Unilever op een efficiëntere kostenwijze met klantdata omgaan, zonder intern met silos te ontwikkelen, schrijft The Drum. Een extra afdeling die zich met beacons bezighoudt is dan niet nodig.
The Foundry
Dit initiatief komt voor uit een Unilever-hub genaamd The Foundry, waar technische projecten worden bedacht.
De Knorr-campagne geeft Unilever informatie over de impact van merkcampagnes in het stimuleren van winkelbezoek. Een betere connectie tussen offline en online dus.
Aftonbladet och Knorr först med fysisk retargeting-kampanj
Om mensen te targeten terwijl ze in een winkel zijn, geeft geen ideale user experience, vindt Unilever. In plaats van deze pushmethode, richt het bedrijf zich met dit iBeacon-project op een pullbenadering.
Technologie wordt ingezet om inzicht te krijgen in het offline gedrag van consumenten om zo de communicatie met hen te customizen. Een meer persoonlijke benadering moet leiden tot een betere ROI.
Unilever wil in 2015 de advertentiekosten terugbrengen nadat het zag hoe goedkopere, maar meer gerichte methoden goed waren voor de omzet.
Bron The Drum
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid