Overslaan en naar de inhoud gaan

Super Bowl reclames en het ‘tweede scherm’

Young & Rubicam New York hield dit jaar bij hoe de Super Bowl-adverteerders presteerden op social media-gebied. Wat was de impact? Werd…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Young & Rubicam New York hoe de Super Bowl-adverteerders presteerden op social media-gebied. Wat was de impact? Werd er veel over hen getwitterd, en probeerden ze zelf terug te praten?

related partner content for mobile comes here

En daar komt een leuke lijst uit voort. Wat opvalt: als de commercial niet buzzwaardig is, vergeet het dan maar op het tweede scherm. Maar je verliest zowieso als  je helemaal geen link legt tussen je uiting en social media…

Vandaag wordt op Molblog een over welke metrics er nu eigenlijk toe doen als je social media succes wilt meten. Young & Rubicam keek vooral naar Twitter. In totaal werden er 12,2 miljoen 'comments' geplaatst, en dat maakt dit evenement tot het grootste social media-event ooit in de VS gemeten.

Young & Rubicam keek ook of merken enige winst uit al deze comments konden behalen. Daar gebruikte men onder andere voor, en . Praatten de merken eigenlijk terug? Slechts een paar...

Uiteraard werd het meest gepraat over de wedstrijd zelf en de twee teams. Daarna kwamen David Beckham (in zijn ondergoed voor H&M) en Madonna. De laatste genereerde maar liefst 32.000 tweets per minuut tijdens haar optreden.

De winnaars:

- H&M De hashtag telde 9,4 miljoen impressies. Het merk zelf twitterde -als 1 van de weinige- tijdens de wedstijd 125 keer. 
- Doritos De hashtag zorgde vooral voor veel engagement bij de consumenten.
- M&M’s: de meeste geliefde commercial van de Super Bowl, zorgde volgens Brand Bowl voor een sentiment van +41 procent.
- Chrysler: De spot . Met Clint. Hier werd ook veel over getwitterd
- Chevrolet: de app Game Time () deed het erg goed, en Chevrolet deed zijn best om engagement rondom de spot te creëren, 300 eigen tweets op de dag van de wedstrijd. 3000 mensen besloten het merk op Twitter te volgen die dag. 
- Madonna: Haar optreden werd flink besproken op Twitter. Het aantal tweets tijdens haar optreden van 12 minuten was evenveel als het aantal tweets tijdens de hele Oscaruitreiking van vorig jaar (die meer dan twee uur duurde).
- Giants/Patriots/NFL/NFL Network: De teams en de organisatie van de Super Bowl kregen veel nieuwe volgers. Zelf zorgden ze ook voor veel interactie op hun social mediaplatformen.
 

De verliezers:

- Suzuki: Veel gemiste kansen voor dit merk. Plaatste 4 tweets op de dag van de wedstrijd, de hashtag deed helemaal niets, en het merk vergat ook te reageren op de vele Twitteraars die iets zeiden over het nummer van rapper , dat te horen was in de commercial. 
- Century 21: Plaatste 100 tweets op de dag van de wedstrijd en dat leverde 50 nieuwe volgers op... De hashtag deed weinig en er werd qua social niets gedaan met de mogelijkheden die de commercial bood. Er deden nl nogal wat bekende Amerikanen in mee.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

- GI Joe/Battleship/Act of Valor/ John Carter: De commercial zelf zorgde voor weinig buzz, de hashtags werden ook niet opgepikt. Disney gaat het zwaar krijgen met deze film.
- MetLife: Er waren wel twitteracounts, maar schijnbaar onbemand tijdens de dag van de wedstrijd? 
- TaxAct:  10 tweets geplaatst, 12 nieuwe volgers. Dit merk gebruikte alleen de hashtag, geen hashtag dat naar het eigen merk wees. Engagement bleef vervolgens uit.
 
Het volledige onderzoek van Y&R is overigens eind februari klaar. Mocht je dat willen inzien, kun je mailen naar Y&R New York (naam en adres staan ).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in