Studie: Vooral senioren kopen kant-en-klare maaltijden


De seniorengroep besteedde in totaal 3 miljoen euro aan de maaltijden.
Van de groep van 25 tot 34 kocht 19 procent kant-en-klare maaltijden, van de groep 35 tot 44 deed 22 procent dat.
Volgens het marktonderzoekbureau kopen veel ouderen de maaltijden omdat ze een eenpersoonshuishouden bestieren. De meeste hebben geen zin meer om uitgebreid te koken,aldus Daniel Bone, consumentenmarktanalist bij Datamonitor: ‘Deze ontwikkeling valt samen met de trend van gefaseerde- en uitgestelde pensionering. Het percentage zal daarom de komende jaren alleen maar toenemen. Want oudere consumenten hebben minder tijd dan vroeger en zoeken actief naar manieren om hun vrije tijd beter in te delen.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOok opmerkelijk: Vooral Franse senioren kopen kant-en-klare maaltijden, deze groep spendeerde in 2004 847 miljoen euro. Hun percentage ligt daar op 25,2 procent van de totale Franse markt voor kant-en-klare maaltijden. Op nummer twee staan de Britse senioren (778 miljoen euro, 26,5 procent van de nationale markt), gevolgd door de Duitsers (677 miljoen euro, 27,4 procent) en de Zweden (220 miljoen euro, 29,7 procent). Nederlandse senioren zweren vooralsnog bij de zelfgemaakte maaltijd, want hun aandeel is het laagste van de zeven onderzochte landen: 130 miljoen en 24 procent).
Fabrikanten moeten echter volgens Bone de ‘trots’ die zelf-koken geeft, niet onderschatten: ‘Men moet bij de positionering van de kant-en-klare maaltijden rekening houden met het eigen aandeel van de consument in het ‘kookproces’. De fabrikant moet dus een aantal handelingen inbouwen, waardoor de consument het gevoel krijgt toch nog iets gedaan te hebben, in plaats van alleen een prakje opwarmen.’
De Europese kant-en-klare maatlijdenmarkt in 2004, onderverdeeld in leeftijdsgroepen:
Leeftijd
Gemiddelde waarden in 2004
Percentage van totaal in 2004
0-14
749
6%
15-24
1,135
10%
25-34
2,009
19%
35-44
2,437
22%
45-54
1,873
17%
55+
2,929
26%
Totaal
11,132
100%
bron: Datamonitor
Overigens blijken het vooral mannen in steden die hun toevlucht zoeken tot kant-en-klare maaltijden. In de drie grootste markten voor voeding in Europa, die van Frankrijk, Groot Brittannië en Duitsland, telt de consumptie in steden respectievelijk 80, 92 en 91 procent, en is gemiddeld 57 procent van het mannelijke geslacht.
Datamonitor verwacht dat gekoelde maaltijden de komende jaren in populariteit zullen toenemen. Deze stijging gaat ten koste van de bevroren maaltijden, die nu nog het meeste gekocht worden. Dat ligt met name aan de kwaliteit van de inhoud: in de maaltijden zitten betere en gezondere ingredienten dan in de bevroren varianten, aldus Bone.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid