Overslaan en naar de inhoud gaan

Studie: Vooral senioren kopen kant-en-klare maaltijden

Volgens Europees onderzoek van Datamonitor koopt vooral de oudere consument kant-en-klare maaltijden. In 2004 kwam maar liefst 26 procent…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De seniorengroep besteedde in totaal 3 miljoen euro aan de maaltijden.
Van de groep van 25 tot 34 kocht 19 procent kant-en-klare maaltijden, van de groep 35 tot 44 deed 22 procent dat.

related partner content for mobile comes here

Volgens het marktonderzoekbureau kopen veel ouderen de maaltijden omdat ze een eenpersoonshuishouden bestieren. De meeste hebben geen zin meer om uitgebreid te koken,aldus Daniel Bone, consumentenmarktanalist bij Datamonitor: ‘Deze ontwikkeling valt samen met de trend van gefaseerde- en uitgestelde pensionering. Het percentage zal daarom de komende jaren alleen maar toenemen. Want oudere consumenten hebben minder tijd dan vroeger en zoeken actief naar manieren om hun vrije tijd beter in te delen.’

Ook opmerkelijk: Vooral Franse senioren kopen kant-en-klare maaltijden, deze groep spendeerde in 2004 847 miljoen euro. Hun percentage ligt daar op 25,2 procent van de totale Franse markt voor kant-en-klare maaltijden. Op nummer twee staan de Britse senioren (778 miljoen euro, 26,5 procent van de nationale markt), gevolgd door de Duitsers (677 miljoen euro, 27,4 procent) en de Zweden (220 miljoen euro, 29,7 procent). Nederlandse senioren zweren vooralsnog bij de zelfgemaakte maaltijd, want hun aandeel is het laagste van de zeven onderzochte landen: 130 miljoen en 24 procent).

Fabrikanten moeten echter volgens Bone de ‘trots’ die zelf-koken geeft, niet onderschatten: ‘Men moet bij de positionering van de kant-en-klare maaltijden rekening houden met het eigen aandeel van de consument in het ‘kookproces’. De fabrikant moet dus een aantal handelingen inbouwen, waardoor de consument het gevoel krijgt toch nog iets gedaan te hebben, in plaats van alleen een prakje opwarmen.’

De Europese kant-en-klare maatlijdenmarkt in 2004, onderverdeeld in leeftijdsgroepen:

Leeftijd
Gemiddelde waarden in 2004
Percentage van totaal in 2004

0-14
749
6%

15-24
1,135
10%

25-34
2,009
19%

35-44
2,437
22%

45-54
1,873
17%

55+
2,929
26%

Totaal
11,132
100%

bron: Datamonitor

Overigens blijken het vooral mannen in steden die hun toevlucht zoeken tot kant-en-klare maaltijden. In de drie grootste markten voor voeding in Europa, die van Frankrijk, Groot Brittannië en Duitsland, telt de consumptie in steden respectievelijk 80, 92 en 91 procent, en is gemiddeld 57 procent van het mannelijke geslacht.

Datamonitor verwacht dat gekoelde maaltijden de komende jaren in populariteit zullen toenemen. Deze stijging gaat ten koste van de bevroren maaltijden, die nu nog het meeste gekocht worden. Dat ligt met name aan de kwaliteit van de inhoud: in de maaltijden zitten betere en gezondere ingredienten dan in de bevroren varianten, aldus Bone.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in