Overslaan en naar de inhoud gaan

Start-up: Welk verdienmodel?

Via het blog van Alexander van Elsas kwam ik terecht bij een blogpost van Fred Wilson: "Free versus paid". Het artikel gaat over business…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Via het blog van kwam ik terecht bij een blogpost van Fred Wilson: "Free versus paid". Het artikel gaat over business modellen voor webservices en Wilson stelt in zijn post het volgende:

related partner content for mobile comes here

"It's much better, in my opinion, to go with the freemium model, give a version of the service away for free to all comers, get a lot of users, get good market feedback, then develop a premium version of the product/service for sale to enterprise customers. If your free version is popular with a lot of users, your customer base is the target for the upsell and you might be able to live without an expensive sales force initially. And, of course, keep your costs really low until you start to get revenues."

Alexander van Elsas zet in zijn artikel vervolgens de voor- en nadelen bij het gratis wegzetten van online applicaties uiteen en trekt de conclusie dat zijn voorkeur niet bij "FREE" ligt. "Het voordeel van de snelle verspreiding door "gratis" op je applicatie te plakken wordt teniet gedaan door gebrek aan inkomsten en negatieve effecten van advertenties op de gebruikerservaring." Goed punt.

De gegeven argumenten geven een keuze weer die voor start-ups vaak een lastige blijkt te zijn. Gratis de applicatie aan het publiek presenteren en vervolgens aan de massa geld verdienen, is inderdaad veel gebruikt door start-ups. Aan de andere kant wil je de applicatie zuiver houden, geen storende reclames. En, misschien wat idealistisch? je wil dat de gave applicatie geld oplevert, niet de mensen.

Het bovengenoemde freemium model is een mooie tussenvorm, zoals er wel meer tussenvormen te verzinnen zijn. Maar is het nog wel voor alle start-ups op gebied van sociale media en sociale netwerken weggelegd een betaalde applicatie te worden? En zo niet, zijn sponsoring en advertising dan niet gewoon twee goede opties die zeer weloverwogen gekozen kunnen, en misschien wel moeten worden?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in