Overslaan en naar de inhoud gaan

Overtreding sponsorregels medische programma's

Bij medische programma's van publieke omroepen zijn in een aantal gevallen de sponsorregels overtreden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit onderzoek van het Commissariaat voor de Media. Elf medische programma's werden in het onderzoek betrokken. Drie van deze programma's hebben bijdragen ontvangen van particuliere ondernemingen, terwijl dit volgens de Mediawet niet is toegestaan.

related partner content for mobile comes here

De overige programma's hebben toegestane bijdragen ontvangen van niet-particuliere ondernemingen zoals goededoeleninstellingen. In de meeste gevallen zijn de bijdragen voor deze programma's betaald uit de algemene middelen van de ideële instellingen. Maar het komt ook voor dat charitatieve instellingen specifiek voor de programma's bestemde gelden hebben ontvangen van farmaceutische bedrijven. In die gevallen komt de redactionele onafhankelijkheid in gevaar, oordeelt het Commissariaat. 'Omroepen dienen daarom expliciet op de hoogte te zijn van de herkomst van en afspraken over bijdragen van niet-particuliere ondernemingen. Zij dienen na te gaan of bijdragen voldoen aan de mediawettelijke eisen die commerciële beïnvloeding willen voorkomen', aldus het CvdM.

De NPO en de in het onderzoek betrokken omroepverenigingen worden uitgenodigd voor een bespreking van de onderzoeksresultaten. De Evangelische Omroep heeft inmiddels laten weten te stoppen met het uitzenden van medische documentaires. De EO is 'onaangenaam verrast' door het besluit van het CvdM. De omroep zegt dat het zich niet bewust was dat deze samenwerking inging tegen de Mediawet, zo meldt het Nederlands Dagblad.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in