Opportunity seeking
Twee weken terug werd er hier al over geblogd. Toch wil ik nog wat toevoegen. De nieuwe dag en nacht tandpasta van Prodent. Ik vind het geniaal. Een zuiver voorbeeld van denken in kansen in plaats van problemen. Jarenlang werden we bestookt met extra bescherming voor de tanden: ze zouden nog witter worden, gaatjes voor goed passé! Voor mij bleef tandpasta altijd tandpasta?
De Day en Night tandpasta is echter revolutionair. Edward de Bono had het al lang door. In Serious Creativity (Harper Collins 1992), beschrijft hij een Ford-case. Ford wilde meer auto's verkopen in Londen. De automotive aapte elkaar al jarenlang na in thema's als sneller rijden, zuiniger gebruik, meer ruimte etc. Deze manier van problem solving noemde hij Housekeeping. Het punt met het oplossen van problemen is dat zodra je ze bedenkt je concurenten zeer eenvoudig kunnen volgen. Daarom zei De Bono tegen Ford dat ze CCP (Central Car Parking) in Londen moesten overnemen. Met een Ford kan je vervolgens gratis parkeren in de binnenstad van Londen. Ford heeft dus een generieke meerwaarde. Deze manier van denken noemde hij opportunity seeking oftewel denken in kansen. (het is overigens nooit door gegaan omdat Ford claimt dat hun core-business in het maken van auto's ligt...)
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaDay en Night tandpasta komt ook voort uit opportunity seeking. Ik voorspel, met de aftrap van dit product, een nieuwe generatie producten. Stel je eens voor: dag en nacht conditionair, dag en nacht melk, dag en nacht brillen of wat te denken ochtend, middag, avond en nacht condooms, sigaretten etc.
Iemand nog leuke ideeën?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid