Opkomstcampagne wil niet-stemmers confronteren


‘U heeft het voor het zeggen’ is het vervolg op de voorgaande campagne ‘Verkiezingen. U komt toch ook?’, die dienst heeft gedaan in de periode 2002 tot en met 2005. De nieuwe campagne roept niet meer vrijblijvend op, maar moet niet-stemmers confronteren. Voor de campagne zijn radio- en televisiecommercials ontwikkeld met originele beelden uit TV-shows als Idols en Big Brother, waarin presentatoren de kijkers oproepen om te gaan stemmen op één van de kandidaten. Met als pay-off is: 'U stemt graag? Stem dan ook op 7 maart'.
De campagne is een initiatief van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, onder verantwoordelijkheid van minister Pechtold van Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties. Het ministerie werkt samen met ruim 300 van de 458 gemeenten, die hebben aangegeven campagne-uitingen te willen gebruiken. Gemeenten hebben de beschikking gekregen over onder meer folders, posters, flyers, digitaal beeldmateriaal en een bedankje voor de stembureauleden. Er is speciaal campagnemateriaal voor de 239 gemeenten, die deelnemen aan het experiment ‘Stemmen in een willekeurig stemlokaal’. Voor jongeren die voor de eerste keer stemmen heeft het ministerie een ludieke oproep geplaatst op www.oefenjeswww.oefenjestem.nl
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid