Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe sterren worden online geboren

De Amerikaanse deathmetal band The Hollywood Dead heeft een contract getekend bij MySpace Records, en is hiermee de eerste band ter wereld…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op promoten duizenden bands hun muziek bij miljoenen internetters, in de hoop net zover te komen als The Hollywood Dead.
Want MySpace Records is een samenwerkingsverband gestart met Interscope Records (onderdeel Universal Music Group), speciaal voor de verkoop van CD’s.

related partner content for mobile comes here

De samenwerking is gebaseerd op de wellicht ouderwetse gedachte dat internet weliswaar zorgt voor grote bekendheid, promotie en distributie, maar dat er nog steeds met meeste geld wordt verdiend met de verkoop van fysieke producten.

Aan de andere kant wordt nu geheel voorbij gegaan aan het specialisme van de traditionele platenmaatschappij; dat is promotie, bouwen aan een groot bestand met fans en het boeken van optredens.

MySpace startte in 2003, niet als muziek netwerk, maar met eenzelfde opzet als collega-netwerksites Friendster, Tribe of Linked-in. MySpace ging echter direct al de breedte in. Zo konden internetters zich inschrijven op de datingsite eHarmony, was er een marktplaats en ruimte om eigen weblogs te starten. Een paar maanden later werd daar muziek bij gevoegd, omdat de makers van Myspace zagen dat daar een sterke behoefte aan was. Beginnende bands konden nu hun muziek laten horen en een groep fans om zich heen bouwen. En internetters konden nieuwe bands ontdekken en dat doorspelen aan hun vrienden.

Na twee jaar is MySpace de nieuwe MTV, met maar liefst 35 miljoen ingeschreven muziekfans, die internet gebruiken om nieuwe muziek te vinden, niet de televisie of radio. De leeftijd van de fans varieert van 14 tot 35, en maandelijks komen er 4 miljoen leden bij. De enorme aantallen vielen op bij News Corp, dat in juli van dit jaar MySpaces overnam van Intermix Media, voor 580 miljoen dollar.

Meer dan een half miljoen bands brengen nu op Myspace hun nummers ten gehore, en laten weten wanneer ze optreden. The Hollywood Dead werd al twee miljoen maal beluisterd en heeft een database met 66.000 fans. De band West Grand gebruikte Myspace om fans die minder dan 50 kilometer bij de band uit de buurt woonden, persoonlijk uit te nodigen voor een optreden.

Maar ook bekende bands als Nine Inch Nails, Audioslave, Weezer en de Black Eyed Peas laten hun laatste nummers nu eerst op MySpaces horen. Radiostations hebben niet meer de eerste rechten.

Je kunt op MySpaces geen muziek kopen, dus de waarde is puur promotioneel. Toch zie je direct verband tussen het netwerk en verkoop van CD’s: het album van Nine Inch Nails, ‘With teeth’, werd online 500.000 keer beluisterd en kwam daarna binnen op nummer 1.

Ook in Engeland staat nu de onbekende band Arctic Cowboys vanuit het niets op nummer 1, dankzij hevige online promotie en een trouwe groep van online fans.

De talentscouts van de platenmaatschappijen hebben MySpaces intussen ook ontdekt. Reden voor oprichters Chris DeWolfe en Tom Anderson om een samenwerkingsverband aan te gaan met Interscope. Het platenlabel perst de CD’s, promoot ze en zorgt ervoor dat de muziek in winkels komt te liggen. In ruil krijgt Interscope een aandeel van 50 procent in MySpace Records en ontvangt het bedrijfgeld voor productie en distributie.

(mercury news)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in