Overslaan en naar de inhoud gaan

MOAwards 2014: MWM2 is Marktonderzoeksbureau van het jaar

De ‘VW onder de bureaus’, noemde de jury MWM2, dat er vandaag met de hoofdprijs vandoor ging.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Plaats van handeling: Beachclub Vooges in Zandvoort, waar ook de vier andere MOAwards werden uitgereikt.

related partner content for mobile comes here

Na een jarenlange daling van de omzetcijfers in de marktonderzoekbranche, is er weer reden voor een voorzichtig optimisme. Dat constateerden MOA-directeur Wim van Slooten en MOA-voorzitter Bart Nauta in de vorige Adformatie.

Veel vrolijke gezichten dus bij de jaarlijkse uitreiking van de MOAwards, afgelopen woensdag in Zandvoort. En niet alleen bij de winnaars. De MOAwards kennen vijf categorieën: Marktonderzoekbureaus, Bedrijfsonderzoekers, Bureauonderzoekers, Wetenschapsprijs en de Oeuvre Award.

Bij de marktonderzoekbureaus waren dit jaar genomineerd: Blauw, MWM2 en Validators. Of zoals de jury haar beweegredenen kernachtig samenvatte: ‘(1) MWM2: onderzoek toegankelijk maken ofwel het gewone bijzonder maken en het bijzondere gewoon maken, de VW onder de bureaus, (2) Blauw: onderzoek met ballen, en (3) Validators: innovate like hell om communicatie beter te maken.’

De hoofdprijs ging naar MWM2 dat overigens al voor de derde keer was genomineerd. En, opmerkelijk volgens de jury, kwamen die nominaties alle drie tot stand op basis van andere motivaties. Dit jaar was de jury vooral onder de indruk van een ‘professionaliseringsjump van jewelste’. Ofwel, van hit and run naar een duidelijke strategie.

Bureauonderzoeker van het jaar werd Gaby Siera, marketeer en antropoloog en oprichter van het bureau Beautiful Lives. Volgens de jury ‘… iemand die zichzelf en collega’s uitdaagt en motiveert te blijven innoveren en daarmee een zeer waardevolle bijdrage aan ons vakgebied levert. Iemand die een visie op onderzoek heeft, die succesvol weet uit te dragen en toe te passen in de dagelijkse onderzoekspraktijk. En iemand die ervoor zorgt dat de opdrachtgever in alles zijn klant begrijpt …’

Ook genomineerd waren Liesbeth Nekkers, research director TV en Radio bij GfK - en daarmee verantwoordelijk voor het Kijk- en Luisteronderzoek -  en Ivo Langbroek van Blauw Research, die onder meer aan de basis stond van Foresight streaming

Bedrijfsonderzoeker van het jaar werd Willeke Brokking, hoofd CMI bij Unilever Benelux van Unilever. Ook bij Unilever Benelux werd de afgelopen jaren de broekriem flink aangetrokken en is de concurrentie van huismerken en prijsretailers moordend. En dan maakt het volgens de jury een verschil als er een cmi-manager ‘in de loopgraven’ staat die initiatieven neemt om groei te realiseren. ‘Bijvoorbeeld met een project waarmee op basis van eerder onderzoek en kennis in het bedrijf concrete aanvalsplannen worden gemaakt om nog eens 14 miljoen additionele omzet uit de markt te halen.’

De twee andere genomineerden waren Yvonne Dorkhom, marktonderzoeker van PLUS Retail, het ‘klantvriendelijkste bedrijf van Nederland’, en Hans Zijlstra, customer insight manager van AirfranceKLM en de man achter het eSCORE- en het Quality Observer-programma.

De Wetenschapsprijs 2014, waarvoor alleen artikelen in aanmerking komen die zijn gepubliceerd in het 39-ste MOA-Jaarboek ‘Ontwikkelingen in het Marktonderzoek’, ging naar ‘Virale marketing: hoe campagnes zich online verspreiden’, van Gerrit van Bruggen en Ralf van der Lans (H1). Volgens de jury ‘een vernieuwend, zeer leesbaar en praktisch toepasbaar overzicht van de recente inzichten op het gebied van virale marketing, waarbij het  - methodologisch geavanceerd - werk van de auteurs zelf een belangrijke rol speelt’.   

En dan was er natuurlijk– last but not least -  de Oeuvre Award. Die was dit jaar voor good old Lex Olivier. In zijn  indrukwekkende loopbaan was hij onder meer directeur van onderzoekbureaus als Centrum en RIN, voorzitter van de Europese trade organisation Efamro jarenlang voorzitter van de Nima-examencommissie voor marktonderzoek en MOA- ombudsman. In Zandvoort bleef het nog lang gezellig.

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in