Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkwissel moet met een ‘big bang’

Een geleidelijke overgang van het ene naar het andere merk, zoals bij Libertel naar Vodafone, is niet de meest slimme rebrandingtechniek.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor consumenten is een korte en eenvoudige communicatie rond een merkwissel van belang. Dit blijkt uit 34 gesprekken die adviseurs van Brandhome hielden met verantwoordelijken voor rebrandingoperaties in Nederland en België. Consumenten hebben weinig of geen boodschap aan de naamsverandering van een merk. Meest efficiënte strategieën zijn de ‘sudden death’ of ‘big bang’ (Mini/new-Mini) en de ‘10 holy days’ (Orange/Base).

related partner content for mobile comes here

Weinig Nederlandse of Belgische bedrijven blijken voor een rebrandingoperatie specialisten in te schakelen. Dit komt voornamelijk omdat de meeste Belgische en Nederlandse bureaus de ‘kneepjes van het rebranden’ niet beheersen. Wel laten bedrijven zich volgens Brandhome vaak adviseren door internationale adviesbureaus.

De kosten van een introductie van een nieuwe merknaam variëren sterk, van eenvijfde tot wel twaalf keer het jaarlijkse communicatiebudget. Negen op de tien rebrandingoperaties overschrijden het budget, volgens Brandhome vooral omdat niet helder is wie de beslissingen neemt.

Volgens Brandhome is rebranding eigenlijk een verkeerde term. Re-identifying zou een betere benaming zijn, omdat medewerkers het grootste struikelblok bij een rebranding zijn.

Op donderdag 31 oktober organiseert Brandhome van 16.00 tot 17.30 uur een live ‘webcast’ over rebrandingoperaties op . Begin 2003 verschijnt het boek ‘Brandhome on rebranding’.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in