Merkwissel moet met een ‘big bang’


Voor consumenten is een korte en eenvoudige communicatie rond een merkwissel van belang. Dit blijkt uit 34 gesprekken die adviseurs van Brandhome hielden met verantwoordelijken voor rebrandingoperaties in Nederland en België. Consumenten hebben weinig of geen boodschap aan de naamsverandering van een merk. Meest efficiënte strategieën zijn de ‘sudden death’ of ‘big bang’ (Mini/new-Mini) en de ‘10 holy days’ (Orange/Base).
Weinig Nederlandse of Belgische bedrijven blijken voor een rebrandingoperatie specialisten in te schakelen. Dit komt voornamelijk omdat de meeste Belgische en Nederlandse bureaus de ‘kneepjes van het rebranden’ niet beheersen. Wel laten bedrijven zich volgens Brandhome vaak adviseren door internationale adviesbureaus.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe kosten van een introductie van een nieuwe merknaam variëren sterk, van eenvijfde tot wel twaalf keer het jaarlijkse communicatiebudget. Negen op de tien rebrandingoperaties overschrijden het budget, volgens Brandhome vooral omdat niet helder is wie de beslissingen neemt.
Volgens Brandhome is rebranding eigenlijk een verkeerde term. Re-identifying zou een betere benaming zijn, omdat medewerkers het grootste struikelblok bij een rebranding zijn.
Op donderdag 31 oktober organiseert Brandhome van 16.00 tot 17.30 uur een live ‘webcast’ over rebrandingoperaties op www.brandhome.com. Begin 2003 verschijnt het boek ‘Brandhome on rebranding’.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid