Overslaan en naar de inhoud gaan

Effect low involvement niet overschatten

Wie niet goed oplet, is meer vatbaar voor reclame. Dat stelt de low involvement processing-theorie. Niet iedereen is het daarmee eens.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens Robert Heath, auteur van het boek ‘The Hidden Power of Advertising’ (zie ook MMD 9/2002, ‘Kleverige reclame’), moet reclame het eigenlijk vooral hebben van de niet-oplettende toeschouwer. Wie maar met een half oog of oor reclame waarneemt, is minder kritisch en onthoudt de boodschap beter. Het belang van low involvement processing wordt daarom volgens Heath ernstig onderschat. Reclame zou simpeler moeten worden, adverteerders zouden zich minder moeten richten op tv, en onderzoek zou compleet anders moeten worden gevoerd.
Het is een prikkelende theorie, die niet helemaal nieuw is (denk maar aan de discussies rondom subliminal advertising in de jaren zestig) maar die nog steeds de gemoederen hevig kan beroeren. Dat blijkt wel uit de reactie van Erik du Plessis en Nigel Hollis. Volgens hen gaat Heath veel te ver met zijn conclusies. Reclame werkt op verschillende niveaus, en heeft zowel effect bij hoge als bij lage betrokkenheid. Ook het pleidooi van Heath om reclameboodschappen simpeler, rechtlijniger en minder creatief te maken, valt bij zijn collega’s niet in goede aarde. Het blijft belangrijk om de aandacht te trekken, of het nu om het bewust of het onderbewuste niveau gaat. En wat het onderzoek betreft: Heath stelt dat dit nog teveel uitgaat van kunstmatige situaties waarin de consument zich al te bewust is van de reclame. Misschien is dat wel waar, maar bij gebrek aan beter is dit vooralsnog het enige waarover we kunnen beschikken.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in