Overslaan en naar de inhoud gaan

Is Cathay Pacific terecht bang voor user generated advertising?

Vorige week gebeurde er bij Cathay Pacific een spannend incident. Sexfoto’s van medewerkers in bedrijfskleding lekten uit en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Meteen maar met de deur in huis vallen met de plaatjes. Dan is uw nieuwsgierigheid maar vast geblust.

related partner content for mobile comes here

Wat zien we? Een Cathay-stewardess die in een vliegtuig diepgaande service verleent bij een meneer die naar het schijnt piloot is bij Cathay. Hij zegt dat de foto’s van zijn pc zijn gestolen. Cathay heeft bij monde van de CEO laten weten dat het stel ontslagen is en bezweert dat er geen bewijs is dat het incident tijdens een vlucht heeft plaatsgevonden. Punt. Punt? Nee!

De case gaat verder omdat Cathay vreest dat de combinatie van de foto’s en de slogan ‘The team who go the extra mile to make you feel special’ aanleiding is voor creatieve variaties vanuit het publiek. De campagne wordt even stilgelegd: "We are thinking of holding the campaign back for a little while because the timing doesn't suit us at the moment."

Ik snap die reactie wel. Blijven roepen dat je het bedrijf bent van mensen die “go the extra mile to make you feel special” nodigt mogelijk uit tot ongewenste user generated advertising. Dan krijgt de wereld misschien uitingen te zien waarmee de luchtvaartmaatschappij liever niet geassocieerd wordt.

Aan de andere kant: de campagne on hold zetten betekent het probleem verstoppen in de hoop dat het foto-incident overwaait. Maar als die foto’s toch al de kranten hebben gehaald en het wereldwijde web (en nu zelfs Molblog!), heeft ontkennen dan nog wel zin? Moet Cathay Pacific het niet gewoon veel luchtiger oppakken? Gewoon bij de ‘People and Service’-campagne blijven, een beetje relaxen en relativeren en natuurlijk monitoren en waar nodig eventueel reageren?

Misschien bereiken die foto’s gewoonweg nooit het grote publiek, nou, dan is er dus niets aan de hand. In het ergste geval komen er wat flauwe grappen los van enthousiaste grappenmakers. Gratis extra aandacht voor je bedrijf én je slogan, niet gek toch? Het gros van het publiek snapt heus wel dat de service van de dames van Cathay in werkelijkheid minder is dan op gephotoshopte foto’s.

Een campagne stilleggen uit angst voor ongewenste user generated advertising. Ik snap het wel. Maar ik snap het ook weer niet. Wie het weet mag het zeggen...

bronnen:


Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in